Wyrok NSA z dnia 26 padziernika 2011 r., sygn. II FSK 841/10
Zwolnienie od podatku wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. dotyczy dochodów jego pracowników uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę jednakże tylko wówczas, gdy przedmiot takiej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Pracownicy Stowarzyszenia Gmin nie mogą być uznani za podatników realizujących bezpośrednio cel programu pomocowego. Nie ponoszą oni bowiem odpowiedzialności za realizację projektu, a wykonują w istocie obowiązki pracownicze pod kierownictwem i nadzorem Stowarzyszenia realizującego bezpośrednio program finansowany z bezzwrotnej pomocy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska- Nowacka, Sędzia WSA del. Lidia Ciechomska- Florek (sprawozdawca), Protokolant Tomasz Jankowski, po rozpoznaniu w dniu 26 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 29 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Go 513/09 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Z. z dnia 25 sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2003 r. oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, wyrokiem z dnia 29 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Go 513/09 oddalił, skargę A.K. (dalej jako skarżąca), na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Z.w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2003 r. Podstawę prawną wyroku stanowił art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej jako p.p.s.a.). Zakwestionowany wyrok zapadł na tle przyjętego przez Sąd, następującego stanu faktycznego:
2. A. K. zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 i 2004 r. w łącznej wysokości 3.203,89 zł. Złożyła też korektę zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2003 roku (PIT-37). Wskazała, że żądanie stwierdzenia nadpłaty jest wynikiem zmniejszenia zadeklarowanej uprzednio wielkości uzyskanego w 2003 roku przychodu ze stosunku pracy o kwotę przychodu zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm., dalej jako u.p.d.o.f.). Przychód ten pochodził z bezzwrotnej pomocy udzielonej w ramach programu Phare, którego cele skarżąca realizowała, w jej ocenie, w sposób bezpośredni. W złożonej w dniu 27 lipca 2004r. korekcie zeznania PIT-37 za 2003 r. wykazała nadpłatę w wysokości 1.127,41 zł, która została jej w całości zwrócona. Natomiast w korekcie złożonej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z dnia 19 listopada 2008r., skarżąca wykazała nadpłatę w wysokości 2.192,40 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty