Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 604/10
Art. 1 § 1 P.u.s.a. jest przepisem ustrojowym (a nie przepisem postępowania) określającym zakres kognicji sądów administracyjnych, które sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia del. WSA Maciej Jaśniewicz, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. R. - W. Spółka jawna we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Bd 792/09 w sprawie ze skargi P. R. - W. Spółka jawna we W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 2 września 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za lipiec, sierpień i wrzesień 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. R. - W. Spółka jawna we W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w B. kwotę 2.400 (dwa tysiące czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z 30 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 792/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę PHU R. Spółka Jawna w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z 2 września 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za lipiec, sierpień i wrzesień 2004 r.
1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że Urząd Kontroli Skarbowej w B. przeprowadził kontrolę w Przedsiębiorstwie Handlowo Usługowym R. Spółka jawna, którego przedmiotem działalności była sprzedaż detaliczna paliw na stacji paliw w L., obejmująca etylinę U 95, etylinę Pb 95, olej napędowy (ON) oraz lekki olej opałowy (LOO). W trakcie kontroli ustalono, że towary przechowywane były w czterech podziemnych zbiornikach jednokomorowych; sporadycznie w cysternie samochodowej o pojemności nominalnej 13.650 dm3. Sprzedaż paliw ewidencjonowano przy użyciu dwóch kas fiskalnych. W przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT do kopii faktury dołączano oryginał paragonu fiskalnego, w pojedynczych przypadkach sprzedaż dokumentowano wyłącznie fakturami VAT. Dostawy paliwa odbywały się transportem własnym, dwukomorową cysterną samochodową o łącznej pojemności nominalnej 13.650 l. Paliwo przyjmowano na stan magazynowy spółki na podstawie dowodów Wz (niszczonych po zakończeniu roku) i faktur wystawianych przez dostawców. Spółka nie dokumentowała temperatury paliw przy ich przyjmowaniu, magazynowaniu lub wydawaniu. W kontrolowanym roku spółka prowadziła ewidencję magazynową towarów handlowych, w tym paliw, metodą wartościową wg rzeczywistych cen zakupu netto, zaliczając ich wartość bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Paliwa rozliczano kwartalnie na podstawie spisów z natury uwzględnianych w księgach handlowych, jednakże skarżąca nie okazała śródrocznych spisów z natury z uwagi na wykasowanie danych na skutek wadliwego działania systemu komputerowego. Analiza dokumentacji dotyczącej obrotu paliwami podważyła wiarygodność i rzetelność przebiegu ewidencjonowanych w księgach handlowych zdarzeń gospodarczych. Organ ustalił znaczne różnice pomiędzy ilościowymi stanami magazynowymi paliw na dzień 31 grudnia 2004 r., wynikającymi z ksiąg rachunkowych a wykazanymi na ten dzień w inwentaryzacji. Ponadto w przypadku oleju opałowego stwierdzono stany zapasów magazynowych niedające się wyjaśnić na podstawie zdarzeń gospodarczych ujętych w ewidencji. Ustalono, że w pierwszym półroczu 2004 r. spółka sprzedała więcej oleju opałowego niż posiadała, wykazując na dzień 29 marca 2004 r. ujemny zapas w ilości 68.028,38 dm3, zaś w drugim półroczu, na dzień 16 grudnia 2004r., wykazała zapas oleju w ilości 189.166,06 dm3, a więc znacznie przekraczającej możliwości magazynowe zbiornika, którego pojemność wynosi 54.360 dm3. Uwzględnienie faktu sprzedaży oleju opałowego z pierwszego półrocza sprawia, że zapas oleju opałowego na dzień 16 grudnia 2004 r. jest znacznie wyższy i wynosi 257.194,44 dm3. Organ kontroli skarbowej uznał, iż olej opałowy w ilości co najmniej 204.465,44 dm3, tj. ilości przewyższającej pojemność nominalną zbiornika został sprzedany poza ewidencją handlową spółki. W toku postępowania spółka potwierdziła prowadzenie pozaewidencyjnej sprzedaży oleju opałowego, przedstawiając jednocześnie siedemdziesiąt dodatkowych oświadczeń od nabywców, wskazujących na sprzedaż oleju w łącznej ilości 98 880 dm3. Oświadczenia te nie były dołączone do kopii paragonu, czy innego dokumentu sprzedaży wystawionego przez spółkę, nie zawierały numeru i daty wystawienia dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży. Przesłuchani zaś w charakterze świadków nabywcy oleju opałowego, potwierdzili jedynie prawdziwość złożonych podpisów na okazanych oświadczeniach, lecz żaden z nich nie pamiętał ilości, dat i innych szczegółów transakcji nabycia oleju na własne cele grzewcze. W ocenie organu dwa z przedłożonych oświadczeń poświadczają nieprawdę, gdyż w jednym przypadku nabywca w dacie podpisania oświadczenia nie żył, drugi zaś w tym czasie przebywał w zakładzie karnym. Mając powyższe na uwadze organ odmówił uznania za rzetelne ksiąg spółki w zakresie ewidencji magazynowej paliw, wykazane bowiem w księgach stany paliw w trakcie i na koniec 2004 r. istotnie odbiegają od możliwych stanów magazynowych określonych parametrami fizycznymi zbiornika (dla oleju opałowego), nie znajdują potwierdzenia w dowodach źródłowych (inwentaryzacja roczna paliw) - pomimo uwzględnienia na potrzeby rozliczenia paliwa "pozornych" ubytków temperaturowych oraz maksymalnych dopuszczalnych ubytków naturalnych. W konsekwencji organ uznał, iż zostały wyczerpane przesłanki do określenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania stosownie do art. 23 § 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej "O.p."). Nieujawniony obrót olejem opałowym oszacowano w oparciu o przepis art. 23 § 4 O.p. By oszacować wielkość obrotu oleju opałowego w wysokości najbardziej zbliżonej do rzeczywistej przyjęto, że w każdym udokumentowanym przypadku sprzedaży LOO powyżej zapasu znajdującego się w zbiorniku należy wygenerować wcześniejszą jego dostawę w celu urealnienia niedostatecznego zapasu w zbiorniku, bowiem nie jest możliwa sprzedaż z pustego zbiornika. W związku z tym, że zbiorniki do przechowywania paliwa mają określoną pojemność, przyjęto, że każdy udokumentowany przypadek przepełnienia zbiornika będzie generował wcześniejszą sprzedaż oleju opałowego w wysokości nadwyżki tak, by przepełnienie to zlikwidować.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty