Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2010 r., sygn. II OSK 1754/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ Sędziowie sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz sędzia del. NSA Grażyna Radzicka Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wr 875/09 w sprawie ze skargi J. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Powiatu Oleśnickiego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewoda Dolnośląski zarządzeniem zastępczym [...] z [...] października 2009 r. stwierdził wygaśnięcie mandatu J. S. - radnego Powiatu Oleśnickiego. Podstawą tego zarządzenia jest art. 25b ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Radny pełni funkcję Dyrektora Banku Spółdzielczego w Dziadowej Kłodzie oraz członka zarządu Banku Spółdzielczego w Oleśnicy. Wojewoda ustalił, że Bank Spółdzielczy w Oleśnicy prowadzi bankową obsługę budżetu Powiatu Oleśnickiego. Zlecenie obsługi przyjęto w wyniku nieograniczonego przetargu w ramach zamówienia publicznego o finansową obsługę powiatu, w tym starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych. Obsługę prowadzi centrala banku w Oleśnicy i niektóre z jego 11 oddziałów. Jednym z warunków, jaki musiał spełnić bank przystępujący do przetargu, było założenie w budynku Starostwa Powiatowego filii obsługi interesantów starostwa. Bank Spółdzielczy na podstawie umów najmu z 28 sierpnia 2003 r. i 28 sierpnia 2007 r. korzysta zatem z mienia Powiatu Oleśnickiego. Powiat zawarł także z bankiem umowę o kredyt długoterminowy i pożyczkę.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 29 kwietnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wr 875/09, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody Dolnośląskiego z [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Powiatu Oleśnickiego, oddalił skargę. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że według art. 25b ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem lub pomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Sąd podkreślił, że powołany przepis art. 24b ustawy o samorządzie powiatowym ma charakter antykorupcyjny. Według tego przepisu osoba uczestnicząca w procesie podejmowania istotnych rozstrzygnięć dotyczących powiatowej wspólnoty samorządowej nie powinna prowadzić działalności gospodarczej ani zarządzać taką działalnością z wykorzystaniem mienia powiatowego na uprzywilejowanych zasadach. Radny jest osobą zaufania społecznego. Może sprawować swój mandat prawidłowo tylko wówczas, gdy z mandatu nie czerpie ani nie ma możliwości czerpania korzyści majątkowych czy innych korzyści osobistych. Wykorzystywanie mienia komunalnego powiatu na uprzywilejowanych zasadach w prowadzonej działalności gospodarczej mogłoby podważyć zaufanie wyborców do radnego. W demokracji przedstawicielskiej zaufanie to jest założeniem i warunkiem sine qua non ustroju społecznego. Przepis art. 25b stanowi ustawową gwarancję realizacji zaufania społecznego. Eliminuje bowiem sytuacje, gdy mienie komunalne powiatu mogłoby zostać przez radnych wykorzystywane na uprzywilejowanych zasadach.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty