24.03.2010 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 24 marca 2010 r., sygn. II GSK 515/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędziowie Andrzej Kuba (spr.) NSA Maria Myślińska Protokolant Grzegorz Heleniak po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 11 lutego 2009 r. sygn. akt II SZ/Gl 1020/08 w sprawie ze skargi Cz. J. - F. H.-U. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 30 lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w K. na rzecz Cz. J.kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 11 lutego

2009 r. o sygn. akt II SA/Gl 1020/08 uwzględnił skargę Cz. J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem przepisów w ten sposób, że uchylił zaskarżoną decyzję i decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...]w części dotyczącej nałożenia kary pieniężnej w wysokości 3500,00 złotych.

Sąd I instancji orzekł w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 2 listopada 2006 r. przeprowadzono kontrolę drogową należącego do Cz. J. samochodu ciężarowego marki MAN o numerze rejestracyjnym [...] oraz przyczepy Buster o numerze rejestracyjnym [...] i stwierdzono naruszenie przez przedsiębiorcę przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088), dalej u.t.d.

Naczelnik Urzędu Celnego w K. w decyzji z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] nałożył na Cz. J. karę pieniężną za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym w łącznej wysokości 11.500,00 złotych, która obejmowała: 8.000,00 złotych za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, 3.000,00 złotych za wykonywanie przewozu krajowego bez uiszczenia wymaganej opłaty za przejazd po drogach krajowych i 500,00 złotych za wykonywanie transportu na potrzeby własne z naruszeniem warunków dotyczących dokumentacji pracy kierowcy. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ I instancji podkreślił, że w trakcie przeprowadzonej kontroli stwierdzono, iż kierujący pojazdem W. W. nie dysponował zaświadczeniem potwierdzającym zatrudnienie kierowcy przez właściciela pojazdu i nie posiadał ważnej karty opłaty drogowej. Organ uznał, że samoprzylepna część winiety nie była prawidłowo umieszczona w pojeździe, czego skutkiem było uznanie braku dowodu uiszczenia tej opłaty w rozumieniu § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 8 sierpnia 2006 r. w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 151, poz. 1089 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie opłat. Dodatkowo, na podstawie okazanej faktury zakupu węgla przewożonego podczas kontroli, ustalono, że towar ten nie stanowi własności przedsiębiorcy (skarżącego), gdyż faktura ta została wystawiona imiennie na kierowcę pojazdu. W tym stanie faktycznym organ stwierdził, że przewóz był wykonywany bez wymaganej licencji na wykonywanie transportu drogowego i nie spełniał warunków przewozu na potrzeby własne, o którym mowa w art. 4 pkt 4 ustawy o transporcie drogowym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne