20.01.2010 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2010 r., sygn. II GSK 351/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk Sędziowie NSA Joanna Kabat-Rembelska Krystyna Anna Stec (spr.) Protokolant Magdalena Rosik po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 25 listopada 2008 r. sygn. akt III SA/Lu 265/08 w sprawie ze skargi M.P.K.-L. Spółki z o.o. w L. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w L.; 2. zasądza od M.P.K.-L. Spółki z o.o. w L. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. wyrokiem z dnia 25 listopada 2008r., sygn. akt III SA/Lu 265/08, po rozpoznaniu skargi M. - L. spółki z o.o. w L. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] maja 2008 r., nr [...], w przedmiocie odmowy uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym - uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie wydane z upoważnienia Starosty Ś. przez Wicestarostę z dnia [...] marca 2008r., nr [...].

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd podał, że postanowieniem z dnia [...] marca 2008 r., nr [...], Starosta Ś. odmówił uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej L. - Ś. przez K. M. spółce z o.o. w L. (dalej: M. lub skarżąca). Starosta Ś. stwierdził - w oparciu o analizę sytuacji rynkowej 2006-2007 r., przedłożony przez M. proponowany rozkład jazdy, prowadzony monitoring oraz spostrzeżenia z kontroli funkcjonowania komunikacji autobusowej przeprowadzonej w okresie od 16 stycznia do 11 marca 2008 r. - że dotychczasowi przewoźnicy zaspakajają potrzeby przewozowe, proponowany przez M. rozkład jazdy może doprowadzić do destabilizacji tego rynku, stąd też wprowadzenie nowego przewoźnika będzie stanowiło zagrożenie dla istniejących linii regularnych. Zauważył, że możliwości przepustowe ulic Ś. są ograniczone, a pojemność zatok autobusowych niewielka. Wprowadzenie nowego przewoźnika stanowiłoby zwiększenie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Powołując się na art. 22 a) ust. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm., dalej: u.t.d.), Starosta Ś. zasięgnął opinii Stowarzyszenia Prywatnych Przewoźników Osobowych i Towarowych w Ś., zgodnie z którą zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów stworzy zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zagrozi ekonomicznej opłacalności działalności dotychczasowych przewoźników. Odnosząc się do oferty M. w zakresie dostosowania autobusów do przewozu osób niepełnosprawnych oraz ceny biletów, organ I instancji uznał, że M. nie zaproponowało korzystniejszych warunków przewozu osób od tych, jakie świadczą inni przewoźnicy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne