Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2010 r., sygn. I FSK 1534/09
W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. wykładnia przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, pozwalająca w zgodzie z art. 5 ust. 6 Szóstej Dyrektywy (art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE) na opodatkowanie przekazywanych towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, musi zostać uznane za niedopuszczalną wykładnię contra legem, naruszającą przy tym art. 217 i art. 2 Konstytucji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Stanik, Sędzia WSA (del.) Tomasz Kolanowski, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 czerwca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 80/09 w sprawie ze skargi P. - C. G. B. P. Spólki z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 17 września 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. - C. G. B. P. Spólki z o. o. z siedzibą w W. kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 czerwca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 80/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w W., uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 17 września 2008 r., Nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług, stwierdził, że uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości oraz orzekł o kosztach postępowania sądowego.
W uzasadnieniu Sąd I instancji przedstawił dotychczasowy przebieg postępowania. W tych ramach Sąd wskazał, że wnioskiem z dnia 3 lipca 2008 r. skarżąca spółka wystąpiła o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynikało, że spółka - producent i dystrybutor napojów bezalkoholowych (np. [...]) -podejmuje działania, aby w przyszłości napoje te sprzedawać innym podmiotom gospodarczym, prowadzącym na terenie kraju działalność w zakresie handlu artykułami spożywczymi (sklepy, supermarkety, itp.) oraz w zakresie gastronomii (restauracje, bary, puby, itp.), a celem tych działań jest maksymalizacja intensywności współpracy z kontrahentami. W okresie od 1 czerwca 2005 r. jednym z powszechnie stosowanych narzędzi było, a także będzie w przyszłości, nieodpłatne wydawanie kontrahentom napojów bezalkoholowych. Skarżąca zaznaczyła, iż wniosek nie dotyczy przekazania prezentów o małej wartości, próbek lub drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej "ustawa o VAT".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
