03.02.2009

Postanowienie NSA z dnia 3 lutego 2009 r., sygn. II OSK 87/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. F. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 września 2008r., sygn. akt II SA/Kr 834/08 o odrzuceniu skargi W. F. na uchwałę Rady Miasta Krakowa z dnia [...] grudnia 2007r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Kobierzyn-Zalesie" postanawia oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowieniem z dnia 29 września 2008r. sygn. akt II SA/Kr 834/08 odrzucił skargę W. F. na uchwałę Rady Miasta Krakowa z dnia [...] grudnia 2007r. w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Kobierzyn-Zalesie".

W uzasadnieniu powyższego postanowienia Sąd wskazał, że W. F. wystąpił w dniu 20 maja 2008r. na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 NR 142, poz. 1591 ze zm.) z wezwaniem do Rady Miasta Krakowa o usunięcie naruszeń uchwały z dnia [...] grudnia 2007r. W dniu 29 lipca 2008r. skarżący złożył skargę do sądu administracyjnego na powyższą uchwałę.

W ocenie Sądu pierwszej instancji skarga W. F. spełnia dwie przesłanki z art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, a mianowicie dotyczy uchwały w sprawie z zakresu administracji publicznej (dot. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) oraz spełnia wymóg bezskutecznego wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia. Nie wypełnia natomiast pozytywnej przesłanki zachowania terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego wynikającej z art. 53 § 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., zwanej dalej p.p.s.a.), a także uchwały siedmiu sędziów Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2007r. sygn. akt II OPS 2/07. Zgodnie z brzmieniem uchwały do skargi wnoszonej na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ma zastosowanie przepis art. 53 § 1 i 2 p.p.s.a. Z art. 53 § 1 wynika termin trzydziestodniowy do wniesienia skargi w przypadku gdy organ udzieli odpowiedzi na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa i biegnie od dnia doręczenia skarżącemu odpowiedzi. Natomiast stosownie do art. 53 § 2 p.p.s.a w przypadku kiedy organ nie udzieli odpowiedzi, strona może wnieść skargę w terminie w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia do organu wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Sąd pierwszej instancji uznał, że jedynym warunkiem jest bezskuteczne wezwanie organu gminy do usunięcia naruszeń, przy czym w sprawie wezwania stosuje się przepisy o terminach załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym (art. 35 kpa). Organ gminy, w ocenie Sądu, powinien załatwić wezwanie bezzwłocznie, ewentualnie nie później niż w terminie określonym w art. 35 kpa, przy czym ustawa o samorządzie gminnym nie wiąże wniesienia skargi z terminem do załatwienia wezwania. Skarżący nie musi oczekiwać na odpowiedź organu, ma prawo wnieść skargę do sądu przed uzyskaniem odpowiedzi, a skarga taka nie będzie uznana za przedwczesną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne