19.06.2024

Postanowienie NSA z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2503/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Komisarza Wyborczego [...] oraz S.J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 czerwca 2022 r. sygn. akt II SA/Po 310/22 w sprawie ze skargi S.J. na obwieszczenie Komisarza Wyborczego [...] z dnia 12 kwietnia 2022 r. w przedmiocie wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy [...] postanawia: uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 7 czerwca 2022 r. sygn. akt II SA/Po 310/22 oddalił skargę S.J. na obwieszczenie Komisarza Wyborczego [...] z dnia 12 kwietnia 2022 r. w przedmiocie wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy [...].

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał w pierwszej kolejności (w kontekście wniosku Komisarza Wyborczego [...] o odrzucenie skargi) , że choć ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1319 ze zm.) zwana dalej K.w., nie przewiduje wprost możliwości zaskarżenia obwieszczenia komisarza wyborczego wydawanego na podstawie art. 492a § 2 tej ustawy, to akt ten podlega kontroli sądowej sprawowanej przez sądy administracyjne na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2022 r. poz. 329) zwanej dalej P.p.s.a., jako akt lub czynność z zakresu administracji publicznej dotycząca uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Wobec powyższego brak było również przesłanek do odrzucenia skargi ze względu na uchybienie terminu do jej wniesienia. Skoro zaskarżony akt obwieszczenia nie podlegał doręczeniu wójtowi, którego mandatu dotyczył, to nie znajdował do niego zastosowania powoływany przez Komisarza Wyborczego [...] w odpowiedzi na skargę art. 9 § 1 K.w., albowiem przepis ten stosuje się do sytuacji, gdy to w Kodeksie wyborczym mowa jest o upływie terminu do wniesienia skargi. Do skargi na akt w postaci obwieszczenia nie stosuje się regulacji zawartych w art. 493 K.w., w tym dotyczących terminu do wniesienia skargi na uchwałę rady gminy albo na postanowienie komisarza wyborczego w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta. Co za tym idzie w sprawie znajdował zastosowanie art. 53 § 2 P.p.s.a. stanowiący, iż jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a. wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności. Ten termin niewątpliwie został przez stronę skarżącą dochowany. Zaskarżone obwieszczenie wydane zostało 12 kwietnia 2022 r. i w tym samym dniu opublikowane we właściwym dzienniku urzędowym, zaś skarga wniesiona została do Sądu za pośrednictwem skarżonego organu 26 kwietnia 2022 r., a więc przed upływem 30 dni od podjęcia kwestionowanego nią aktu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne