25.05.2009

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2009 r., sygn. I OSK 134/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Runge - Lissowska, Sędzia NSA Anna Lech, Sędzia WSA del. do NSA Monika Nowicka (spr.), Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 września 2008r. sygn. akt IV SA/Gl 544/08 w sprawie ze skargi Wójta Gminy Milówka na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 5 maja 2008r. nr NP./III/0911/299/08 w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od Gminy Milówka na rzecz Wojewody Śląskiego kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 29 września 2008 r. sygn. akt IVSA/GI 544/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] wydane w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych.

W uzasadnieniu w/w wyroku Sąd stwierdził, co następuje:

Wojewoda Śląski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] maja 2008 r. nr

[...] - wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie

gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - stwierdził nieważność uchwały

Rady Gminy Milówka Nr XVI 11/128/2008 r. z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie

powołania punktów przedszkolnych w szkołach podstawowych w miejscowościach, w

których nie funkcjonują przedszkola, jako niezgodnej z art. 14a ust. 1a, art. 14a ust. 5

i art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r.

Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w związku z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia

10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego,

warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu działania ( Dz. U. Nr 7,

poz. 38 ).

W motywach rozstrzygnięcia organ nadzoru wyjaśnił, że uprawnionym do podjęcia decyzji o potrzebie prowadzenia innych publicznych form wychowania przedszkolnego oraz wyboru stosownej formy tego wychowania, a także do zakładania takich zespołów lub punktów przedszkolnych jest rada gminy, o czym stanowi przepis art. 14 a ust. 1 a i art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Z postanowień zaś § 1 przedmiotowej uchwały wynika, że Rada Gminy Milówka nie zakłada punktu przedszkolnego, a jedynie informuje, że cyt. "w szkołach podstawowych w miejscowościach, w których nie funkcjonują przedszkola oraz w Szkole Podstawowej nr 2 w Kamasznicy mogą być powołane punkty przedszkolne lub zespoły przedszkolne". Ponadto w § 3 ust. 2 przedmiotowej uchwały zawarto postanowienie, że uruchomienie punktu następuje na wniosek Dyrektora Szkoły, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców. W tych warunkach - zdaniem organu nadzoru - unormowania te stanowią bezprawne przekazanie przez Radę Gminy Milówka jej uprawnień dyrektorom szkół, czyniąc z nich inicjatorów zadań, które są zadaniami własnymi gminy. Nadto Wojewoda podniósł, że publiczne przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego są podmiotami

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne