02.04.2009

Wyrok NSA z dnia 2 kwietnia 2009 r., sygn. II OSK 474/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędziowie sędzia NSA Krystyna Borkowska (spr.) sędzia del WSA Mariola Kowalska Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 2 kwietnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych I. i A. U. oraz [...] S.A. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 lipca 2007 r. sygn. akt II SA/Kr 42/06 w sprawie ze skargi M. S. i M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] października 2005 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargi kasacyjne.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 5 lipca 2007 roku, sygn. akt II SA/Kr 42/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie po rozpoznaniu skargi M. S. i M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 24 października 2005 roku nr Kol. Odw. [...] wydaną na wniosek I. U. i A. U. w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie wielorodzinnego budynku mieszkalno - usługowego z garażami wbudowanymi, dojazdem i infrastrukturą na działkach [...],[...], obręb [...] - P., przy ulicy [...] w K., uchylił zaskarżoną decyzją oraz poprzedzająca ją decyzje organu pierwszej instancji.

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji stwierdził, co następuje:

W dniu [...] września 2005 roku Prezydent Miasta Krakowa wydał na wniosek Izabeli i A. U. decyzję ustalającą warunki zabudowy dla wymienionej wyżej inwestycji.

Odwołania od powyższej decyzji wnieśli M. S. i E. P..

M. S. wskazał, że przedmiotowa decyzja narusza art. 61 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 171 ze zm.) w związku z nie dokonaniem przez organ administracji analizy funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, działek sąsiednich, dostępnych z tej samej drogi publicznej. Zdaniem skarżącego wszystkie poczynione przez organ pierwszej instancji ustalenia odnoszą się do ulicy Barskiej, a więc zupełnie innej drogi publicznej. Wskazał także, że linia zabudowy została wyznaczona niezgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1588). Zdaniem skarżącego organ błędnie stwierdził, że planowana inwestycja ma bezpośredni dostęp do drogi publicznej, którą stanowi ulica [...]. Z mapy (stanowiącej załącznik nr 2 do decyzji) wynika, że działka na której planowana jest inwestycja tj. działka nr [...] takiego dostępu nie ma. Dostęp do planowanej inwestycji może się odbywać wyłącznie przez działkę nr [...] - zatem wbrew twierdzeniom zawartym w decyzji - nie jest to bezpośredni dostęp do ulicy [...].

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne