Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2009 r., sygn. II OSK 1152/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia WSA del. Leszek Kamiński (spr.) Protokolant Kamil Strzępek po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 26 marca 2008 r. sygn. akt II SA/Bd 46/08 w sprawie ze skargi E. Z. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie rozbiórki oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 marca 2008 r., sygn. akt II SA/Bd 46/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy po rozpoznaniu sprawy ze skargi E. Z. na decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy z dnia [...] grudnia 2007 r., nr [...], w przedmiocie nakazu rozbiórki oddalił skargę. W motywach wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Decyzją z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy, działając na podstawie art. 48 ust. 1 oraz art. 81 ust. 1 pkt 2 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tj. Dz. U., z 2006 r., Nr 156, poz. 1118, ze zm.), zw. dalej Prawem budowlanym, nakazał E. Z. rozbiórkę domku letniskowego usytuowanego na działce nr ewid. [...] położonej w S. G. w Gminie D.. Organ nadzoru budowlanego ustalił, że na działce tej, stanowiącej własność T. C., usytuowany jest niewykończony parterowy letniskowy domek - altana, o wymiarach 5,03 m x 4,56 m z tarasem zadaszonym o wymiarach 5,03 m x 1,49 m (konstrukcja dachu wspólna), o łącznej powierzchni zabudowy 30,43 m2. Ustalono dalej, że w dniu 24 listopada 2003 r. E. Z. zgłosiła do Urzędu Gminy zamiar wykonania robót budowlanych związanych z budową altany o powierzchni 9,8 m2. Natomiast badany obiekt budowlany odbiegający gabarytami od zgłoszonego wybudowany został bez pozwolenia na budowę. Z dalszych ustaleń wynikało, że zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka ta jest przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. W świetle powyższych ustaleń organ administracji stwierdził, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki do legalizacji tej samowoli budowlanej określone w art. 48 ust. 2 Prawa budowlanego, co uzasadniało wydanie nakazu jego rozbiórki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty