23.07.2009

Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2009 r., sygn. II OSK 1210/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędzia NSA Teresa Kobylecka ( spr. ) Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 23 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2008 r. sygn. akt II SA/Po 558/07 w sprawie ze skargi S. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] września 2007 r. nr [....] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy terenu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 kwietnia 2008r. sygn. akt II SA/Po 558/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu skargi S. A. uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] września 2007r. oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Poznania z dnia [...] czerwca 2007r.

W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał następujący stan faktyczny sprawy:

Inwestor M. S. dnia 17 listopada 2005r. złożył wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych dwumieszkaniowych w zabudowie szeregowej z częścią handlowo usługową, położonych na działkach nr [...],[...],[...],[...] przy ul. [...] i [...] w Poznaniu. Planowana inwestycja miała objąć zabudowę 460 m- powierzchni działek (w tym powierzchni usługowo-handlowej około 300 m-), co stanowiło 38-40 % powierzchni terenu objętego wnioskiem.

Decyzją z dnia [...] marca 2006r. Prezydent Miasta Poznania ustalił warunki zabudowy dla tej inwestycji, w której określił m.in. że szerokość elewacji frontowej może wynosić maksymalnie 20m, a jej wysokość obejmująca trzy kondygnacje nadziemne, w tym poddasze użytkowe i piwnice wyniesioną ponad poziom gruntu - 9,5m. Parametry te odpowiadały wynikom analizy urbanistycznej z dnia 14 marca 2006r. W wyniku odwołania powyższa decyzja została przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu dnia 13 lipca 2006r. uchylona a sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia. Organ odwoławczy stwierdził, że wskaźnik zabudowy ustalono niezgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz. 1588), a także podniósł, że cały obszar analizowany jest zabudowany budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi, a zabudowa szeregowa znajduje się tylko wzdłuż ulicy Proroka. Na tej podstawie uznał, że wprowadzenie dalszej zabudowy szeregowej powinno być poprzedzone opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne