Wyrok NSA z dnia 14 października 2008 r., sygn. II GSK 345/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Cysek Sędziowie NSA Stanisław Gronowski Joanna Kabat - Rembelska (spr.) Protokolant Sylwia Kizińska po rozpoznaniu w dniu 30 września 2008 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A. M. S." Spółki Akcyjnej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 16 listopada 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 1510/07 w sprawie ze skargi "A. M. S." Spółki Akcyjnej w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] czerwca 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 16 listopada 2007 r., sygn. akt VI SA/Wa 1510/07 oddalił skargę A. M. S. S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] czerwca 2007 r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podał między innymi, że Prezydent m.st. Warszawy, po rozpoznaniu wniosku firmy A. M. S. S.A. z siedzibą w P. o "przedłużenie" na okres 18 miesięcy, udzielonego do dnia 28 czerwca 2007 r., zezwolenia na zajęcie pasa drogowego ul. G. w rejonie ul. I., w celu dalszego funkcjonowania nośnika reklamowego o powierzchni 17,11 m- - decyzją z dnia [...] marca 2007 r. odmówił wydania zezwolenia. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że odmowa wydania zezwolenia na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, dalej: udp), wynikała z uwzględnienia powszechnie znanego faktu utrzymywania się przyrostu natężenia ruchu drogowego na sieci ulic W. oraz stałej tendencji wzrostu liczby wypadków drogowych. Ponadto organ I instancji wziął pod uwagę przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19 kwietnia 2005 r. Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005 - 2007 - 2013 GAMBIT 2005, wyniki badań natężenia ruchu drogowego w porannym szczycie opracowane przez Biuro Planowania Rozwoju W. S.A.; opinię w sprawie zagrożeń kierujących pojazdami wynikających z umieszczania reklam w pasach dróg w W., opracowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Pracownię Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; szczegółowy plan sytuacyjny reklamy załączony do wniosku, charakterystykę reklamy i jej powierzchnię oraz dopuszczalny limit prędkości na odcinku drogi, przy którym zlokalizowana jest reklama. W ocenie organu, szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowią reklamy umieszczone w pasach drogowych, gdyż powodują dekoncentrację kierowców. Dochodzi bowiem do zjawiska tzw. fiksacji, tj. stanu chwilowego zatrzymania wzroku w jednym punkcie. Zdaniem Prezydenta W., kontynuacja zezwolenia na funkcjonowanie reklamy objętej wnioskiem jest niemożliwa, gdyż nie jest to przypadek szczególnie uzasadniony, umożliwiający wyrażenie zgody na podstawie art. 39 ust. 3 udp.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty