Wyrok NSA z dnia 29 maja 2008 r., sygn. I FSK 532/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Juliusz Antosik Sędziowie Sędzia NSA Sylwester Marciniak Sędzia NSA Ryszard Mikosz (spr.) Protokolant Karolina Szulc po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P.H. "Y." J. i E. K. sp. j. w Sł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 29 stycznia 2007 r. sygn. akt I SA/Gd 493/06 w sprawie ze skargi P. H. "Y. J. i E.K. sp. j. w S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w G. z dnia 14 kwietnia 2006 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w G. na rzecz P. H."Y." J.i E. K.sp.j. kwotę 1.800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 stycznia 2007 r., sygn. akt I SA/Gd 493/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. - w uzasadnieniu wyroku Sąd nie oznaczył tej ustawy w sposób należyty), oddalił skargę Spółki jawnej P. H. Y. E. i J. K. Z.P. C. w S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w G. z dnia 14 kwietnia 2006 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z dnia 21 listopada 2005 r., którą organ ten odmówił wspomnianej Spółce stwierdzenia nadpłaty w wysokości 43 740 zł z tytułu podatku od towarów i usług za styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, październik, listopad i grudzień 2001 r.
W uzasadnieniu wyroku Sąd w pierwszej kolejności przedstawił argumentację zawartą w decyzji organu odwoławczego. W tych ramach odnotował, że Dyrektor Izby Skarbowej w punkcie wyjścia zwrócił uwagę na zmianę stanu prawnego, jaka nastąpiła z dniem 1 stycznia 2000 r. Zamiast bowiem uregulowanego w art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zwolnienia zakładów pracy chronionej od wpłat podatku od towarów i usług przyznano im prawo do żądania zwrotu całości lub części wpłaconego podatku. Sąd nawiązał także do wniosków, jakie sformułowane zostały w uzasadnieniu decyzji w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002 r., sygn. akt K 45/01, uznającym za niekonstytucyjne przepisy wprowadzające tę zmianę przed upływem trzyletniego okresu przewidzianego w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) w zakresie, w jakim nie przewidziano w nich regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy w zaufaniu do dotychczasowych przepisów rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ich zakładach. Zaznaczył, również, że Dyrektor Izby Skarbowej, powołując się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2005 r., sygn. akt FPS 4/04, wyraził pogląd, iż w oparciu o powyższy wyrok stwierdzenia i zwrotu nadpłaty podatku od towarów i usług mogą żądać jedynie ci podatnicy prowadzący zakłady pracy chronionej, którzy rozpoczęli realizację wymienionych przedsięwzięć przed dniem 1 stycznia 2000 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty