Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2006 r., sygn. I OSK 1404/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie NSA: Janina Antosiewicz Irena Kamińska (spr.) Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 27 czerwca 2006 r. sygn. akt II SA/Ol 181/06 w sprawie ze skargi Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 22 sierpnia 2005 r. nr PN.0911/250/05 w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego z dnia 21 kwietnia 2005r. nr OR.0154/37/2005 oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 czerwca 2006 r. sygn. akt II SA/OI 181/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko - Mazurskiego z dnia 22 sierpnia 2005 r. nr PN.0911/250/05 w przedmiocie wysokości i sposobu ustalenia opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że Wojewoda Warmińsko - Mazurski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.), rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 22 sierpnia 2005r. Nr PN.0911/250/05, stwierdził nieważność zarządzenia Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego z dnia 1 lutego 2005r. nr OR.0154/7/05 w sprawie wysokości i sposobu ustalania opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W motywach rozstrzygnięcia Wojewoda podał, iż jako podstawę prawną tego aktu wskazano art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (D.z U. z 1997r. Nr 9, poz. 43, ze zm.), zgodnie z którym organ stanowiący gminy jest upoważniony do określania wysokości cen i opłat oraz sposobu ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, a także za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej gminy. Wprawdzie ust. 2 tego artykułu przewiduje możliwość scedowania tego uprawnienia na organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego lecz z przeprowadzonych ustaleń w tej sprawie wynika, że Rada Miejska w Lidzbarku Warmińskim nie upoważniła Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego do ustalania cen i opłat oraz sposobu ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, a także za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej gminy na terenie Ośrodka Wypoczynkowego w [...]. Wobec tego zarządzenie Burmistrza wydane zostało bez podstawy prawnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty