19.06.2006

Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2006 r., sygn. II OSK 1404/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Maria Rzążewska Sędziowie Jerzy Bujko (spr.) Andrzej Jurkiewicz Protokolant Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2006 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lipca 2005 r. sygn. akt IV SA/Wa 126/05 w sprawie ze skargi B. L. na uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 16 grudnia 2004 r. nr XLIV/1055/2004 w przedmiocie rozpatrzenia zarzutu do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Uchwałą Nr XLIV/1055/2004 z dnia 16 grudnia 2004 r. Rada Miasta Stołecznego Warszawy odrzuciła w całości zarzuty B. L. wniesione przez nią w dniu 15 października 2001 r. do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenu Warszawy określonego jako "Żoliborz Historyczny". W treści pisma zawierającego te zarzuty podniesiono wzrost uciążliwości związany z projektem urządzenia przejść dla pieszych z A., przy której usytuowany jest dom mieszkalny B. L., do Cytadeli Warszawskiej, lokalizację na terenie Cytadeli Muzeum Wojska Polskiego wraz z parkingami i dojazdami, udostępnienie tunelu pod Cytadelą dla potrzeb turystyki oraz plan budowy trasy mostowej na przedłużeniu ulicy Krasińskiego. Skarżąca zarzuciła nadto naruszenie przepisów proceduralnych przy tworzeniu planu przez brak konsultacji społecznej projektu, naruszenie obowiązku wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu i dokonania o tym fakcie należytych zawiadomień.

Uzasadniając uchwałę o odrzuceniu zarzutów Rada m.st. Warszawy podała, że pierwotnie przedmiotowe pismo uznano, zgodnie z jego tytułem za protest i zarzuty i uchwałą z dnia 9 października 2002 r. odmówiono jego uwzględnienia. Uchwała ta została uznana za nieważną wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 września 2003 r. sygn. akt IV SA 92/03 z powodu niewłaściwego zakwalifikowania żądania skarżącej. Ponownie rozpoznając treść zarzutów do projektu planu zagospodarowania przestrzennego Żoliborza Historycznego Rada m.st. Warszawy w uzasadnieniu swojej uchwały stwierdziła, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zm.) w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dokonywane są ustalenia dotyczące przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu, przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy czynność ta należy do zadań własnych gminy. Odnosząc się do uwag wnoszącej zarzuty dotyczące zwiększenia ruchu pieszego i samochodowego w związku z urządzeniem nowego wejścia do Cytadeli od strony Alei Wojska Polskiego, co - zdaniem strony - zmieni charakter cichej dotychczas dzielnicy willowej, Rada stwierdziła, że Aleja Wojska Polskiego jest ogólnodostępną drogą publiczną i brak jest podstaw do ograniczania jej dostępności dla mieszkańców spoza osiedla. Jednocześnie nie wprowadza się na tę ulicę dodatkowego ruchu samochodów ani komunikacji miejskiej i nie zmienia się jej lokalnego charakteru. W związku z urządzeniem w Cytadeli Muzeum Wojska Polskiego projekt planu przewiduje trzy wjazdy i jedno wejście do tego obiektu. Wjazdy te nie są jednak usytuowane w pobliżu Alei Wojska Polskiego nie zwiększą na niej ruchu pojazdów. Cytadela jest wartościowym obiektem historycznym i winna być przeznaczona na cele publiczne. Urządzenie w niej Muzeum Wojska Polskiego i integracja jej terenów z otaczającym krajobrazem odpowiada koncepcji zawartej w opracowaniu "Studium Zagospodarowania Cytadeli Warszawskiej" z 1993 r. zaakceptowanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Rada stwierdziła następnie, że cały teren Żoliborza Historycznego znajduje się w strefie prawnej ochrony konserwatorskiej i wszystkie decyzje dotyczące nowych inwestycji na tym terenie będą musiały być uzgodnione z właściwym konserwatorem zabytków. Za nieuzasadnione uznała Rada zastrzeżenia skarżącej co do przebiegu postępowania przy tworzeniu projektu planu, wskazując w szczególności na zachowanie wymogów wynikających z art. 18 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym oraz dokonanie niezbędnych w takiej sytuacji uzgodnień. Wskazano, że projekt planu był konsultowany z mieszkańcami Żoliborza w formach wskazanych ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym. Rada stwierdziła, że lokalizacja podziemnego parkingu w rejonie Placu Inwalidów nie wpłynie na zmianę natężenia ruchu na Alei Wojska Polskiego. W związku ze stanowiskiem skarżącej co do wykorzystania tunelu podziemnego z Cytadeli w kierunku Pl. Inwalidów oraz nowego mostu na Wiśle Rada stwierdziła, że projekt planu nie zawiera takich ustaleń a przebieg trasy na przedłużeniu ul. Krasińskiego jest poza granicami opracowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne