20.05.2005 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 20 maja 2005 r., sygn. OSK 1418/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Wiśniewska, Sędziowie NSA Joanna Runge - Lissowska, Jan Paweł Tarno /spr./, Protokolant Urszula Radziuk, po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 2 lipca 2004 r. sygn. akt III SA/Lu 195/04 w sprawie ze skargi Zbigniewa B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 24 lutego 2004 r. (...) w przedmiocie kary za przejazd pojazdem ponadnormatywnym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w B. na rzecz Zbigniewa B. kwotę 315 /trzysta piętnaście/ zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

OSK 1418/04

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 2 lipca 2004 r. III SA/Lu 195/04, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 24 lutego 2004 r. (...) i utrzymaną nią w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia 8 stycznia 2004 r., (...). Decyzjami tymi wymierzono karę pieniężną Zbigniewowi B., prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "T." Przedsiębiorstwo Transportowo-Handlowe Zbigniew B. w S., za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia, co wykazała kontrola przeprowadzona dnia 8 stycznia 2004 r. przez Urząd Celny w K., dokonana w związku z przekroczeniem granicy państwa.

Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że wskazane decyzje organów administracji zapadły z naruszeniem przepisów postępowania, tj. art. 7, 77 par. 1 i 80 Kpa, w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy. Naruszenia przepisów postępowania Sąd dopatrzył się w tym, że organy nie wykazały, na podstawie jakich uregulowań prawnych dokonano pomiaru dynamicznego obciążenia osi pojazdu, który to pomiar nie może być dowolny, przeprowadzony wyłącznie według kryteriów przyjętych przez organ, ale musi odpowiadać warunkom określonym przez prawo. Sąd uznał, że z protokołu kontroli nie wynika, czy użyta do kontroli waga była prawidłowo ustawiona. Zgodnie z zarządzeniem nr 39 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie wprowadzenia przepisów metrologicznych o wagach samochodowych do ważenia pojazdów w ruchu /Dz.Urz. Miar i Probiernictwa nr 6 poz. 40/, do wyznaczenia obciążenia osi pojazdu stosuje się wagi klasy dokładności 1 i 2, natomiast świadectwo legalizacji wagi użytej wskazuje na klasę dokładności IIII. Zatem dokonany pomiar nie mógł stanowić podstawy do wymierzenia kary. W dalszej części rozważań Sąd zajął się kwestią, czy wymienione zarządzenie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego w świetle art. 87 ust. 1, art. 92 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, dochodząc do wniosku, że nie może ono być uważne za źródło prawa o takim charakterze. Powołane zarządzenie zostało wydane na podstawie art. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. Prawo o miarach /Dz.U. nr 55 poz. 147 ze zm./, który był dwukrotnie nowelizowany, art. 47 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 120 poz. 1268 ze zm./ i art. 11 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie prac Rady Ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 154 poz. 1800/, które upoważniły Radę Ministrów /ustawa z dnia 22 grudnia 2000 r./, a następnie ministra właściwego do spraw gospodarki /ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r./ do wydania rozporządzenia, o którym mowa w tym przepisie. Żaden z organów nie wykonał upoważnienia ustawowego. Z dniem 1 stycznia 2003 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach /Dz.U. nr 63 poz. 636 ze zm./, która upoważniła Ministra właściwego do spraw gospodarki do określenia wymogów metrologicznych przyrządów pomiarowych /a więc kwestii objętych uprzednio art. 8 ustawy z 1993 r./. Rozporządzenie zostało wydane w dniu 10 lutego 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu /Dz.U. nr 35 poz. 316/ i weszło w życie dnia 13 marca 2004 r. Wobec tego, nie było przepisów wykonawczych określających warunki pomiaru, jednakże gdyby nawet ocena ta była nietrafna, to i tak zarządzenie nr 39 mogło obowiązywać do dnia 30 czerwca 2002 r. na mocy art. 51 cytowanej ustawy z dnia 11 listopada 2001 r.- podkreślił Sąd.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne