Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2005 r., sygn. OSK 1244/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Stebnicka, Sędziowie NSA Zbigniew Rausz, Izabella Kulig Maciszewska (spr.), Protokolant Mariusz Bartosiak, po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2004 r. sygn. akt 3/II SA/Lu 1417/03 w sprawie ze skargi Leszka P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 8 października 2003 r. (...) w przedmiocie kary pieniężnej. 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie, 2. zasądza od Leszka P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w B. kwotę 540 zł. /pięćset czterdzieści złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 23 kwietnia 2004 r. uchylił zaskarżoną przez Leszka P. decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 8 października 2003 r. (...) oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia 3 sierpnia 2003 r. (...), obydwie w przedmiocie kary pieniężnej.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją z dnia 8 października 2003 r. Dyrektor Izby Celnej, na podstawie art. 138 par. 1 pkt 1 Kpa, art. 13 ust. 2 pkt 3 ust. 2a i ust. 2b, art. 40b ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych /Dz.U. 2000 nr 71 poz. 838 ze zm./, par. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów (...) /Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262/, po rozpatrzeniu odwołania Leszka P. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w K., utrzymał w mocy decyzję organu I instancji o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej.
W uzasadnieniu podniesiono, że w dniu 3 sierpnia 2003 r. funkcjonariusze celni dokonali pomiaru nacisku osi oraz masy całkowitej ciągnika i naczepy, użytkowanych przez firmę transportową "E." Leszek P. W wyniku pomiaru uzyskano dane o przekroczeniu dopuszczalnego nacisku na druga i piątą oś pojazdu o 13,24 kN, tj. pomiar nacisku wyniósł 103,83 kN i 89,41 kN. Okoliczności te legły u podstaw wydania decyzji pierwszoinstancyjnej. Organ Odwoławczy nie podzielił zarzutów skarżącego, podtrzymując stanowisko organu I instancji w zakresie ustaleń faktycznych i wskazanych podstaw materialnoprawnych. Dołączone przez stronę dane o masie ładunku zawarte w listach przewozowych CMR nie mogą być miarodajne, bowiem dokumenty te wskazują parametry ładunku, natomiast nie określają rzeczywistego stanu z ładunkiem, w tym związanego z rozmieszczeniem ładunku w czasie poruszania się po drodze publicznej, w ściśle określonym czasie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty