Wyrok NSA z dnia 4 marca 2005 r., sygn. OSK 1086/04
Dopiero stwierdzenie naruszeń wskazanych w art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym /Dz.U. nr 125 poz. 1371 ze zm./ po pisemnym ostrzeżeniu skutkuje wszczęciem postępowania w sprawie cofnięcia licencji.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janina Antosiewicz, Sędziowie NSA Wojciech Chróścielewski (spr.), Joanna Runge-Lissowska, Protokolant Iwona Sadownik, po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Infrastruktury od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2004 r sygn. akt 6/II SA 3850/2002 w sprawie ze skargi Andrzeja K., Grażyny K. Biuro Turystyczne "E." na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. (...) w przedmiocie cofnięcia licencji przewozowej na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Ministra Infrastruktury na rzecz Andrzeja K. i Grażyny K. 180 zł. tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
OSK 1086/04
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2004 r., 6/II SA 3850/02 uchylił decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. (...) utrzymującą w mocy decyzję tego samego organu z dnia 20 września 2002 r. w przedmiocie cofnięcia licencji przewozowej na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym. Uchylone decyzje były wydane na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 pkt 3 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 2 lit. "b" oraz art. 90 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym /Dz.U. nr 125 poz. 1371 ze zm./. Skarżący prowadzili działalność pod nazwą "E." z siedzibą w T. W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż w wyniku kontroli przeprowadzonej w dniach 18, 22 i 23 lipca 2002 r. przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w W. wraz z pracownikami Państwowej Inspekcji Pracy stwierdzono: brak przechowywania tarcz tachografu, do czego jest zobowiązany przedsiębiorca na podstawie art. 10 ust. 3 Umowy Europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe transporty drogowe, która weszła w życie w stosunku do Polski 10 stycznia 1993 r. /Dz.U. 1999 r. nr 94 poz. 1087/, przekroczenie czasu jazdy ciągłej i nieprzestrzegania obowiązkowych przerw w pracy, przekroczenie prędkości jazdy w ruchu krajowym - czym naruszono przepis art. 97 Kodeksu wykroczeń w związku z art. 20 Prawa o ruchu drogowym, brak indywidualnych kart. czasu pracy zatrudnionych pracowników, przez co uniemożliwiono ustalenie przestrzegania czasu pracy pracowników - czym naruszono art. 281 pkt 5 Kodeksu pracy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, licencję cofa się, gdy jej posiadacz rażąco naruszył warunki określone w licencji lub inne warunki wykonywania działalności objętej licencją, określone przepisami prawa. Organ administracji uznał za udowodnione fakty wskazujące jednoznacznie, iż przedsiębiorca wielokrotnie oraz rażąco naruszał warunki wykonywania działalności objętej licencją. Zdaniem organu naruszenia prawa miały charakter rażący z uwagi na fakt znajomości przez strony przepisów obowiązującego prawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty