25.11.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2005 r., sygn. I FSK 314/05

Pomimo użytego przez ustawodawcę sformułowania "umotywowany wniosek", zwrot różnicy podatku, określony w art. 21 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, nie jest uzależniony od uznania organu podatkowego. Podatnik musi jedynie spełnić ustawowe przesłanki, wskazane w powyższym przepisie, a wówczas będzie uprawniony do zwrotu w kwocie wyższej, niż limit z art. 21 ust. 4 cyt. ustawy.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Spółki z o.o. "P." w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 października 2004 r. III SA 3138/03 w sprawie ze skargi Spółki z o.o. "P." w W. na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 9 października 2003 r. (...) oraz z dnia 27 listopada 2003 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług - oddala skargę kasacyjną; (...).


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 26 października 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę "P." spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 9 października 2003 r., (...) oraz z dnia 27 listopada 2003 r., (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiąc listopad i grudzień 2002 r.

W uzasadnieniu powyższego orzeczenia wskazano, że organy podatkowe ustaliły, iż "P." sp. z o.o. w deklaracjach podatkowych za listopad i grudzień 2002 r., błędnie rozliczył podatek naliczony w związku z wykazaniem całej nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jako kwoty do zwrotu na rachunek bankowy. Naruszono tym samym przepis art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, wykazując kwotę do zwrotu w części przekraczającej kwotę limitu, do której - zgodnie z powołanym przepisem - podatnik może żądać zwrotu podatku.

Zdaniem organów podatkowych, w celu zastosowania art. 21 ust. 4 i 5 powyższej ustawy, należy poprzestać na literalnym ich odczytaniu, bez odwoływania się do innych sposobów wykładni przepisów prawa. Przepis art. 21 ust. 4 ustawy daje uprawnienie do zwrotu bezpośredniego kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do wysokości 22 procent obrotu opodatkowanego stawkami niższymi. Z kolei przepis art. 21 ust. 5 ustawy, daje prawo do podwyższenia tego ograniczenia kwotowego w określonych przypadkach, o kwoty ściśle wskazane przez ustawodawcę. Zgodnie z art. 21 ust. 5 pkt 2 lit. "b" ustawy o VAT, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją dla podatku od towarów i usług, ograniczenia kwotowego wynikającego z ust. 4 nie stosuje się, jeżeli wysokość zwrotu jest uzasadniona odliczaną od podatku kwotą akcyzy naliczoną przy nabyciu lub imporcie wyrobów akcyzowych, jeżeli należność obejmująca kwotę akcyzy została uregulowana. Zdaniem organu I instancji, ustawodawca umożliwił podwyższenie 22 procent limitu wynikającego z art. 21 ust. 4 ustawy, o wysokość zwrotu równą kwocie odliczanej od podatku akcyzy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne