Wyrok NSA z dnia 4 sierpnia 2005 r., sygn. II FSK 748/05
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2001 r. K 45/01 w sprawie przepisów ustawy, która z dniem 1 stycznia 2000 r. uchyliła przywileje podatkowe zakładów pracy chronionej ma charakter orzeczenia stwierdzającego niekonstytucyjność tych przepisów.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2005 r. na rozprawie w Wydziale II Izby Finansowej skargi kasacyjnej "Q" Sp. z o.o. w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 kwietnia 2004 r., I SA/Kr 273/03 w sprawie ze skargi "Q" Sp. z o.o. w T. na decyzję Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w T. z dnia 10 stycznia 2003 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. - uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Krakowie; (...).
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 10 stycznia 2003 r. (...) Izba Skarbowa w K. Ośrodek Zamiejscowy w T. utrzymała w mocy decyzję Urzędu Skarbowego w T. z dnia 28 sierpnia 2002 r., w przedmiocie odmowy spółce "Q" Sp. z. o.o. stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2001 r. W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia Izba wskazała, że nie zasługuje na uwzględnienie stanowisko Spółki, iż dla realizacji swoich uprawnień Spółka nie musi czekać na ustanowienie przez ustawodawcę regulacji prawnych niezbędnych dla realizacji norm konstytucyjnych. Wobec braku stosownych przepisów przejściowych nie ma zdaniem Izby Skarbowej podstaw do uznania podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 rok za nadpłatę w rozumieniu przepisu art. 72 par. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./.
W ocenie organu odwoławczego wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie dawał podstaw do uznania podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. za nadpłatę. Trybunał Konstytucyjny stwierdził bowiem, że skutkiem orzeczenia o niekonstytucyjności zaskarżonego przepisu art. 2 pkt 2 w zw. z art. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. nr 95 poz. 1101/ w zakresie w jakim pomija określone regulacje nie jest utrata mocy obowiązującej przepisu, ale potwierdzenie wynikającego z Konstytucji obowiązku ustanowienia regulacji prawnych niezbędnych dla realizacji norm konstytucyjnych. W ocenie Izby Skarbowej ewentualna rekompensata poniesionych strat związanych ze zniesieniem ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych nastąpi dopiero po wydaniu odpowiednich przepisów i dotyczyć będzie wyłącznie zakładów pracy chronionej dokonujących inwestycji, o których mowa w wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty