Wyrok NSA z dnia 4 września 2002 r., sygn. IV SA 2326/02
Art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa nie zawęża rażącego naruszenia prawa, o jakim mowa w tym przepisie, do uregulowań materialnoprawnych i nie wyklucza wobec tego przypisania decyzji wady nieważności w przypadku ujawnienia rażącego naruszenia przepisów proceduralnych, /art. 7 i art. 77 par. 1 Kpa/ jeśli to naruszenie pozostaje w zawiązku z ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Dariusza S. - Prywatny Zakład Handlowo-Transportowy na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 6 lipca 2001 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji - skargę oddala.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną decyzją Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego po rozpoznaniu wniosku Dariusza S. o ponowne rozpoznanie sprawy zakończonej decyzją Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 15 marca 2001 r. stwierdzającą nieważność decyzji Wojewody W. z dnia 19 czerwca 2000 r., która umorzyła postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Burmistrza Miasta Z. z dnia 2 lutego 1999r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Prywatnemu Zakładowi Handlowo Transportowemu Dariusz S. pozwolenia na realizację inwestycji polegającej na zagospodarowaniu wyrobiska poeksploatacyjnego piasku z wykorzystaniem mieszaniny odpadów paleniskowych z Elektrociepłowni S., Ż. i K. oraz osadów ściekowych z oczyszczani ścieków Cz. położonego w Z. na terenie Nadleśnictwa D. - utrzymał w mocy swą decyzję z 15 marca 2001 r. W uzasadnieniu swego stanowiska organ administracji podniósł, że kontrolowana w trybie postępowania nadzorczego decyzja Wojewody M. z dnia 19 czerwca 2000 r. umarzająca postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Burmistrza Miasta Z. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę zapadła z naruszeniem art. 7 i art. 77oraz art. 105 par. 1 Kpa w zawiązku z art. 1 i 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. W ocenie organu administracji ujawnione naruszenie prawa ma cechy rażącego, bowiem umarzając postępowanie organ administracji w ogóle nie ustalił czy zagospodarowanie wyrobiska poeksploatacyjnego piasku mieści się w kategoriach pojęć znanych ustawie Prawo budowlane. Uzasadnienie zaskarżonej decyzji ponosi, że kluczowym zagadnieniem dla oceny legalności decyzji Burmistrza Miasta Z. jest wykazanie czy pozwolenie na budowę dotyczy robót budowlanych i czy jest możliwe zastosowanie przepisów prawa budowlanego do realizacji inwestycji objętej tą decyzją. Odnosząc się do przedłożonej przy wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy opinii organ administracji podniósł, że postawiona w tej opinii teza, że inwestycja winna być zaliczona do kategorii "budowle" wymaga przeprowadzenia bardzo skrupulatnego postępowania wyjaśniającego przy rozważeniu i zastosowaniu przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o odpadach /Dz.U. nr 96 poz. 952 ze zm./.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty