09.02.1999

Wyrok NSA z dnia 9 lutego 1999 r., sygn. II SA/Kr 557/98

Art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. nr 132 poz. 622/ nie zawiera upoważnienia do wydawania przepisów gminnych, o jakim mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./. Takiego upoważnienia nie można wyinterpretowywać ze zwrotu: "zapewniają" lub "tworzą warunki do (...)", użytych w powyższym artykule. Zapewnianie i tworzenie warunków polega na stosowaniu form organizatorskich, niewładczych i nie może polegać na wydawaniu przepisów prawa.

Określony w art. 5 ustawy o czystości i porządku w gminach katalog obowiązków właścicieli nieruchomości ma charakter zamknięty. Oznacza to, że tylko ustawodawca może ten katalog zmienić albo rozszerzyć. Skoro przepis nie wymienia deratyzacji, obciążanie tym obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest sprzeczne z ustawą.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne