Wyrok składu 7 sędziów NSA z dnia 14 grudnia 1998 r., sygn. FSA 2/98
Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, zawierający upoważnienie dla gmin do tworzenia jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw, i zawierania umów z innymi podmiotami w celu wykonywania zadań gminy, nie stanowi podstawy do przekazania przez gminę środków finansowych innemu podmiotowi dla realizacji zadań należących do tego podmiotu.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 1998 r. skargi Rady Miejskiej w S. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w (...) z dnia 11 sierpnia 1997 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności par. 1 uchwały nr XXXIX/260/97 Rady Miejskiej w S. z dnia 10 lipca 1997 r. w sprawie zmiany uchwały o zmianach w budżecie miasta na 1997 r., wynikających z podziału nadwyżki budżetowej za 1996 r., w części dotyczącej darowizny na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, na podstawie art. 27 ust. 1 w związku z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ oddalił skargę.
UZASADNIENIE
Uchwałą nr XXXVII/244/97 z dnia 5 czerwca 1997 r. w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 1997, wynikających z podziału nadwyżki budżetowej za rok 1996, Rada Miejska w S. wprowadziła /par. 1 ust. 1 pkt 12/ do budżetu miasta na rok 1997 wydatek w wysokości 50.000 zł tytułem dotacji dla (...) Spółdzielni Mieszkaniowej na częściowe sfinansowanie budowy kotłowni olejowo-gazowej na osiedlu D.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w (...) dopatrzyło się w powyższym postanowieniu uchwały kwalifikowanego naruszenia prawa w postaci art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 16 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344 ze zm./, wobec czego uchwałą nr XVII/57/97 z dnia 30 czerwca 1997 r., na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428 ze zm./, wskazało sposób usunięcia tej nieprawidłowości przez wykreślenie par. 1 ust. 1 pkt 12 uchwały nr XXXVII/244/97 Rady Miejskiej w S. albo przez zmianę tytułu przekazania środków, wyznaczając termin do dnia 14 lipca 1997 r. W uzasadnieniu uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej podano, że nie ma prawnej możliwości przekazania środków z budżetu gminy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej. Budżet gminy obejmuje dotacje dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem /art. 7 ust. 1 pkt 3 prawa budżetowego/, jednostki te są wskazane w art. 16 prawa budżetowego i nie ma wśród nich spółdzielni mieszkaniowych. Ponadto budowa kotłowni spółdzielni mieszkaniowej nie jest przejawem realizacji zadań własnych gminy. Majątek spółdzielni stanowi prywatną własność jej członków /art. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze - Dz.U. 1995 nr 54 poz. 288 ze zm./. Z art. 204 par. 1 prawa spółdzielczego wynika, że spółdzielnia mieszkaniowa jest zobowiązana do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych swoich członków i ich rodzin. Zaspokajanie tych potrzeb realizuje się między innymi przez różne inwestycje spółdzielni mieszkaniowej. To członkowie spółdzielni, a nie inne podmioty, są zobowiązani uczestniczyć w kosztach budowy, eksploatacji i utrzymania nieruchomości spółdzielczych oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych oraz uiszczanie innych opłat zgodnie z postanowieniami statutu /art. 208 par. 1 prawa spółdzielczego/.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty