Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wstępną opłatę leasingową
PROBLEM
Jak rozliczać w księgach rachunkowych tzw. wstępną opłatę leasingową w leasingu operacyjnym? Czy należy ją zawsze rozliczać w czasie? Jeżeli wstępna opłata leasingowa jest rozpisywana w kosztach w czasie, czy wyklucza to możliwość uznania jej jednorazowo za koszt uzyskania przychodów?
RADA
Wstępną opłatę leasingową - co do zasady - należy rozłożyć w księgach rachunkowych na cały okres trwania umowy leasingu za pośrednictwem konta 650 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów - czynne". Jednostka może jednak skorzystać z uproszczenia, jakie daje tzw. zasada istotności, i odnieść ją bezpośrednio w całości w ciężar konta 402 "Usługi obce". W większości wydawanych interpretacji podatkowych nadal moment uznania wstępnej opłaty za koszt uzyskania przychodów jest uzależniony od sposobu ujęcia tego kosztu w księgach rachunkowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Opłata wstępna, zwana też ratą przygotowawczą, czynszem inicjalnym, przygotowawczą opłatą leasingową czy też czynszem zerowym, jest uiszczana jednorazowo przez korzystającego na rzecz finansującego przy zawieraniu umowy leasingowej - przed wydaniem przedmiotu leasingu. Jako że jest to warunek konieczny rozpoczęcia umowy leasingu, nie ma wątpliwości, że stanowi ona koszt zarówno dla celów bilansowych, jak i dla rozliczeń podatkowych. Problematyczny jest natomiast (nadal) moment ujęcia jej w kosztach uzyskania przychodu, tj. czy wybrany przez jednostkę sposób rozliczania tej opłaty dla celów bilansowych ma znaczenie dla momentu uznania jej za koszt podatkowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty