Czy samorządowa jednostka budżetowa, w której nie występuje działalność inna niż gospodarcza, musi stosować preproporcję
PROBLEM
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Prowadzimy działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą VAT. Z danych za 2015 r. musimy ustalić preproporcję. Uważamy, że do działalności niepodlegającej VAT powinniśmy zaliczyć otrzymaną darowiznę (bardzo małą, ale na określony cel, na który ponosimy 100% darowizny), dotację na wydatki związane z organizacją festynu oraz wartość (według cennika) usług nieodpłatnych na rzecz jednostki nadrzędnej. Poza tym organizujemy małą imprezę nieodpłatnie (koncert). Wiemy, ile ona nas kosztuje. Czy wartość tę należy doliczyć do sprzedaży niepodlegającej VAT? Uważamy, że proporcja i preproporcja będą u nas w jednakowej wysokości, ponieważ wiemy, jaką wartość miałyby nasze działania, gdybyśmy obciążali nimi odbiorców. Znalazłyby się wówczas w pozycji "sprzedaż zwolniona". Innej działalności niż gospodarcza (w myśl ustawy o VAT) nie prowadzimy.
Do połowy 2015 r. realizowaliśmy projekty dofinansowane z EFS. Czy ich wartość powinniśmy doliczyć do preproporcji, jeśli w tym roku nie realizujemy żadnych projektów, w związku z czym na koniec 2016 r. i tak wartość działań niepodlegających VAT dla preproporcji podlegałaby korekcie zmniejszającej? Czy nasze rozumowanie jest słuszne?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty