BILANS 2015. Jak ująć w księgach rachunkowych otrzymany rabat dotyczący zakupów zrealizowanych w ubiegłym roku
Od 1 stycznia 2016 r. korekta kosztów uzyskania przychodów wynikająca z innych przyczyn niż oczywista omyłka lub błąd rachunkowy jest uwzględniana na bieżąco (a nie wstecz jak było to dotychczas). Na mocy regulacji przejściowych takie zasady odnoszą się do korekty kosztów poniesionych także przed 1 stycznia 2016 r. A zatem faktury korygujące otrzymane przez jednostkę po zakończeniu 2015 r. - a dotyczące otrzymanych rabatów - nie mają już wpływu na wysokość ustalonego za 2015 r. dochodu podatkowego. Korekta kosztów ma jednak, według ustawy o rachunkowości, wpływ na wynik finansowy 2015 r. ustalany na podstawie ksiąg rachunkowych.
Z zasady memoriału wynika, że w księgach rachunkowych należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na rzecz firmy przychody i obciążające ją koszty związane z przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty (art. 6 ust. 1 uor). Zatem co do zasady otrzymane w 2016 r. rabaty dotyczące towarów (lub materiałów) zakupionych w 2015 r. powinny zostać ujęte w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym za 2015 r. Sposób ich ewidencji zależy jednak od momentu otrzymania faktury korygującej dokumentującej otrzymanie rabatu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty