Jakie obowiązki informacyjne ciążą na podatniku oraz organach gromadzących dane ewidencyjne po ich zmianie
Wszyscy podatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu i otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). W razie zmiany danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym podatnicy mają obowiązek złożyć zgłoszenie aktualizacyjne. W niektórych przypadkach także organ gromadzący takie dane jest zobowiązany do zgłoszenia ich aktualizacji do urzędu skarbowego. Przedstawiamy najistotniejsze kwestie z tym związane.
Zgłoszenia identyfikacyjnego podatnik dokonuje jeden raz, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez niego podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej i prowadzonych przedsiębiorstw. Podatnicy niebędący osobami fizycznymi podają pełną i skróconą nazwę (firmy), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności. Nadanie NIP następuje w decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Jest ona wydawana w przypadku złożenia po raz pierwszy zgłoszenia identyfikacyjnego przez podatnika.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się