Jak ewidencjonować nakłady w wynajmowanych pomieszczeniach biurowych
Firma produkcyjna podpisała umowę na wynajem pomieszczeń biurowych na 6 lat. Aby przystosować wynajmowane pomieszczenia, musiała ponieść nakłady 1 000 000 zł. Firma będąca właścicielem budynku zobowiązała się zwrócić część nakładów na ulepszenie, tzn. 108 000 zł w ciągu trzech lat (108 000 : 36 = 3000 miesięcznie). Jak zaksięgować te zdarzenia gospodarcze? Czy można przyjąć, że nakłady w wysokości 1 000 000 zł to inny środek trwały (nakłady w obcych środkach trwałych) i amortyzować 10% rocznie podatkowo i rachunkowo? Czy na zwrot nakładów miesięcznie wystawiać fakturę VAT na kwotę 3000 zł netto i księgować Wn konto „Pozostałe należności”, Ma konto „Pozostałe przychody” i „VAT należny”. Czy należy pod datą umowy wystawić fakturę na 108 000 zł + VAT, zaksięgować Wn konto „Należności długoterminowe”, Ma konto „Przychody przyszłych okresów” i „VAT należny”, a następnie co miesiąc poleceniem PK przeksięgowywać 3000 zł z przychodów przyszłych okresów na pozostałe przychody operacyjne? Czy należy pod datą umowy wystawić fakturę VAT na 108 000 zł + VAT, zaksięgować Wn „Należności długoterminowe”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne” i „VAT należny”?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty