01.07.2018 Kadry i płace

Czy dla pracowników delegowanych zastosowanie zagranicznych stawek płacowych jest obowiązkowe

W świetle norm wspólnotowych, pracodawca, który wysyła pracowników do pracy za granicą, przy ustalaniu warunków wynagrodzenia powinien zastosować się do przepisów obowiązujących w miejscu zatrudnienia. Dotyczy to w szczególności stawek wynagrodzenia za pracę, które nie mogą być niższe niż minimalne stawki obowiązujące w kraju, w którym będzie wykonywana praca (wyrok Sądu Najwyższego z 3 marca 2011 r., II PK 208/10).

Spółka G. działająca w branży transportowej zatrudniała kierowców tzw. ciągników siodłowych, czyli dużych ciężarówek (TIR). Zadaniem kierowców było wykonywanie przewozów różnych towarów na terenie krajów Unii Europejskiej. Czterech kierowców zostało przez spółkę zatrudnionych w latach 2004-2005. Umowy o pracę zostały podpisane w Polsce, ale miejsce pracy wyznaczono im w Holandii (obowiązki pracownicze mieli bowiem wykonywać niemal w całości za granicą), miejsce wykonywania pracy zostało określone terytorialnie jako obszar całej Europy, a wynagrodzenie skalkulowano w kwocie ok. 2000 zł brutto miesięcznie. Pracodawca zobowiązał się dodatkowo do pokrywania kosztów podróży służbowych oraz wypłacania stosownych diet z tytułu zagranicznych podróży służbowych, według przepisów i stawek polskich.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty