Jakie są skutki niewypłacania w terminie wynagrodzenia za pracę
Pracodawca, który nie wypłaca pracownikowi w terminie wynagrodzenia lub bezpodstawnie zaniża jego wysokość, ciężko narusza swój podstawowy obowiązek terminowego wypłacania wynagrodzenia. Naraża się przez to na sankcje finansowe, karne oraz na ryzyko rozwiązania umowy o pracę przez pracownika w trybie natychmiastowym.
Pracodawca ma bezwzględny obowiązek terminowego wypłacania wynagrodzenia za świadczoną przez pracowników pracę (art. 94 pkt 5 Kodeksu pracy). Wynagrodzenie to ma być wypłacane co najmniej raz w miesiącu, w stałym i uzgodnionym z góry terminie (art. 85 § 1 Kodeksu pracy). Termin ten powinien być określony w jednym z następujących dokumentów: układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę (art. 86 § 1 Kodeksu pracy).
Wynagrodzenie za dany miesiąc musi każdorazowo zostać postawione do dyspozycji pracownika niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
Roszczenia pracownika
Pracownik, któremu zakład pracy nie wypłaca pensji w terminie lub wypłaca ją w zaniżonej wysokości, ma prawo:
● domagać się odsetek za czas opóźnienia w wypłacie (art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego w związku z art. 300 Kodeksu pracy),
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty