Jakie są zasady zatrudniania na umowę zlecenia i umowę agencyjną

Rozpoczynamy nowy cykl dotyczący zatrudniania osób na innej podstawie niż umowa o pracę. Zostaną w nim omówione zagadnienia dotyczące formy i podstawy takiego zatrudnienia, rozliczeń z urzędem skarbowym i z ZUS oraz uprawnień do różnego rodzaju świadczeń należnych z tytułu zatrudnienia na podstawie:

• umowy zlecenia,
• umowy agencyjnej,
• umowy o dzieło,
• umowy o pracę nakładczą,
• kontraktu menedżerskiego.
Cztery pierwsze części zostaną poświęcone aspektom wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia i umowy agencyjnej, w tym:
• podobieństw i różnic między tymi umowami,
• kwestii uregulowania przysługującego wynagrodzenia oraz innych świadczeń, obowiązku ich opodatkowania i oskładkowania oraz rozliczenia z urzędem skarbowym i ZUS,
• zagadnień dotyczących ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego,
• należnych świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.
Umowa zlecenia i agencyjna są umowami związanymi ze świadczeniem usług, ale w wielu kwestiach zasadniczo się od siebie różnią. Agent zawsze musi być przedsiębiorcą, zaś przy umowie zlecenia nie ma takiego wymogu, chociaż może być ona również wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Obie te umowy powodują także mniejsze obciążenia finansowe dla osoby zatrudniającej niż stosunek pracy.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty