Jak PIP kontroluje akta osobowe?
Prowadzenie akt osobowych stwarza pracodawcom spore problemy. Na co zwrócić uwagę przy prowadzeniu dokumentacji pracowniczej? Jak uniknąć problemów w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy? Na życzenie Czytelników wracamy do tematu już poruszanego na naszych łamach.
Akta osobowe są podstawowym zbiorem dokumentów dotyczących zatrudnienia, dlatego inspektorzy pracy często rozpoczynają kontrolę od sprawdzenia prawidłowości ich prowadzenia.
Pracodawca powinien założyć i prowadzić oddzielnie dla każdego pracownika teczkę akt osobowych składającą się z 3 części:
• część A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
• część B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika,
• część C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Inspektorzy zwykle sprawdzają, czy w aktach osobowych poszczególnych pracowników umieszczone zostały wymagane dokumenty. Pracownikowi zawsze należy oddać oryginały złożonych dokumentów, zachowując w aktach jedynie ich odpisy lub kopie. Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym. Dość często inspektorzy stwierdzają, że dokumenty w poszczególnych częściach akt nie zostały ponumerowane oraz że nie zamieszczono ich pełnych wykazów - co jest obowiązkiem pracodawcy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się