Praca cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą - gdzie płacić składki?
Osoby fizyczne, które na obszarze naszego kraju pozostają w stosunku pracy, podlegają w Polsce obowiązkowi ubezpieczeń społecznych. Obowiązek ubezpieczeń dotyczy również obywateli polskich zatrudnionych za granicą m.in. w polskich instytucjach lub przedsiębiorstwach - chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej.
Od 1 maja 2004 r. przestały obowiązywać Polskę umowy międzynarodowe zawarte z państwami należącymi do Unii.
W ich miejsce stosowane są rozporządzenia regulujące zasady stosowania różnych systemów zabezpieczenia społecznego pracowników świadczących pracę na obszarze Wspólnoty.
Kryterium objęcia ubezpieczeniem
Podstawowym kryterium objęcia systemem ubezpieczeń społecznych pracownika jednego z państw członkowskich jest miejsce wykonywania pracy przez tego pracownika. Oznacza to, że dana osoba podlega ustawodawstwu ubezpieczeniowemu tylko jednego państwa.
Zasada ta znajduje zastosowanie zarówno do pracowników najemnych, jak i do osób prowadzących działalność na własny rachunek. W przypadku obu grup pracowników decydujące znaczenie ma system ubezpieczeń państwa, na terytorium którego są zatrudnieni. Sytuacja taka ma miejsce nawet wtedy, gdy pracownicy ci zamieszkują na terytorium innego z państw członkowskich.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się