Postanowienie NSA z dnia 27 sierpnia 2025 r., sygn. I GSK 1025/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Salachna po rozpoznaniu w dniu 27 sierpnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Rokietnica od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 czerwca 2025 r. sygn. akt III SA/Po 218/25 w sprawie ze skargi Gminy Rokietnica na orzeczenie Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 3 marca 2025 r. nr DPR-II-4.432.6.1.2025 w przedmiocie negatywnej oceny projektu postanawia: 1. odrzucić skargę kasacyjną; 2. zwrócić Gminie Rokietnica ze środków budżetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego uiszczony wpis od skargi kasacyjnej w wysokości 200 (dwieście) złotych.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 3 czerwca 2025 r., sygn. akt III SA/Po 218/25 oddalił skargę Gminy Rokietnica (dalej: skarżąca) na orzeczenie Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 3 marca 2025 r., nr DPR-II-4.432.6.1.2025 w przedmiocie nieuwzględnienia protestu w sprawie negatywnej oceny wniosku o dofinansowanie projektu.
Odpis wyroku wraz z uzasadnieniem doręczono poprzez ePUAP pełnomocnikowi skarżącej w dniu 27 czerwca 2025 r. (UPD – k. 151). Skargę kasacyjną nadano w urzędzie pocztowym, a także przez ePUAP, w dniu 22 lipca 2025 r. na adres Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna, jako wniesiona po upływie ustawowego terminu, podlegała odrzuceniu.
Na wstępie podnieść należy, że ustawa z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. 2022 r., poz. 1079; dalej: ustawa wdrożeniowa) reguluje postępowanie sądowoadministracyjne pod wieloma względami odmiennie od trybu określonego w ustawie z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej: p.p.s.a.).
Zgodnie z art. 76 ustawy wdrożeniowej w zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania przed sądami administracyjnymi stosuje się odpowiednio przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi określone dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4, z wyłączeniem art. 52 – 55, art. 61 § 3 – 6, art. 115 – 122, art. 146, art. 150 i art. 152 tej ustawy.
Ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 wprowadza też pewne modyfikacje w stosunku do rozwiązań przewidzianych w p.p.s.a., m.in. skrócone zostały terminy do wniesienia skargi i skargi kasacyjnej, wprowadzono termin do rozpatrzenia skargi kasacyjnej, a także przewidziano tryb jej wniesienia bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Powyższe rozwiązania zmierzały do uzyskania efektu szybkości postępowania, idącego dalej niż to umożliwia realizacja przepisów p.p.s.a.
Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy wdrożeniowej, wnioskodawca lub właściwa instytucja pośrednicząca lub zarządzająca może wnieść skargę kasacyjną, bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia wojewódzkiego sądu administracyjnego. Do skargi kasacyjnej stosuje się odpowiednio art. 73 ust. 3, 4, 6 i 7 tej ustawy, przy czym przepisy te zawierają regulację dotyczącą trybu wnoszenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a mianowicie obowiązku wniesienia w oryginale lub uwierzytelnionej kopii kompletnej dokumentacji w postaci wyszczególnionych w przepisie dokumentów – ust. 3 i 4. Natomiast zgodnie z art. 73 ust. 6 ustawy wdrożeniowej wniesienie skargi po terminie 14 dni (pkt 1), bez kompletnej dokumentacji (pkt 2) lub bez uiszczenia wpisu stałego w terminie, o którym mowa w ust. 2 tego przepisu (pkt 3) powoduje odrzucenie takiej skargi, z tym jednak zastrzeżeniem, że w przypadku wniesienia skargi bez kompletnej dokumentacji lub bez uiszczenia wpisu stałego sąd wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentacji lub uiszczenia wpisu w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem odrzucenia skargi. Wezwanie wstrzymuje bieg terminu, o którym mowa w ust. 5.
Jak wynika z art. 74 ust. 1 ustawy wdrożeniowej, skargę kasacyjną należy wnieść bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 14 dnia od doręczenia rozstrzygnięcia z uzasadnieniem.
W rozpoznawanej sprawie odpis zaskarżonego wyroku Sądu I instancji wraz z uzasadnieniem został doręczony skarżącej 27 czerwca 2025 r. Oznacza to, że 14-dniowy termin do wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego upłynął 11 lipca 2025 r. Jak wynika z akt sądowych, skarga kasacyjna została nadana 22 lipca 2025 r. w placówce Poczty Polskiej, na adres Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak i też poprzez ePUAP.
W związku z powyższym należało uznać, iż skarga kasacyjna została wniesiona z uchybieniem wskazanego terminu.
Mając na względzie powyższe Naczelny Sąd Administracyjny, działając na podstawie art. 180 p.p.s.a. w związku z art. 73 ust. 6 pkt 1 ustawy wdrożeniowej, orzekł jak w sentencji.
O zwrocie uiszczonego wpisu od skargi kasacyjnej orzeczono na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 i § 2 p.p.s.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
