Postanowienie NSA z dnia 10 lipca 2025 r., sygn. II GSK 432/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skarg kasacyjnych: 1) Prezesa Rady Ministrów 2) D.Z., K.W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 października 2024 r. sygn. akt VI SA/Wa 3299/24 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi D.Z., K.W. na kontrasygnatę Prezesa Rady Ministrów wobec postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 sierpnia 2024 r. numer 1131.18.2024 w przedmiocie wyznaczenia przewodniczącego zgromadzenia sędziów Izby Cywilnej Sądu Najwyższego postanawia: 1. uchylić zaskarżone postanowienie; 2. umorzyć postępowanie sądowe; 3. zasądzić od Prezesa Rady Ministrów na rzecz skarżących D.Z. i K.W. 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I
Postanowieniem z 31 października 2024 r., sygn. akt VI SA/Wa 3299/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej: p.p.s.a.) odrzucił skargę D.Z. i K.W. (dalej: skarżący) na kontrasygnatę Prezesa Rady Ministrów wobec postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 17 sierpnia 2024 r., numer 1131.18.2024, w przedmiocie wyznaczenia przewodniczącego zgromadzenia sędziów Izby Cywilnej Sądu Najwyższego.
W uzasadnieniu WSA w Warszawie wskazał, że przed rozpatrzeniem skargi sąd administracyjny bada jej dopuszczalność i odrzuca skargę, jeśli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego (art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a.). Sąd przytoczył art. 3 § 2, § 2a i § 3 p.p.s.a. regulujące zakres spraw, które podlegają kontroli sądów administracyjnych i uznał, że zaskarżona w niniejszej sprawie czynność kontrasygnaty przez Prezesa Rady Ministrów pod aktem urzędowym Prezydenta RP na podstawie art. 144 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr. 78, poz. 483, dalej: Konstytucja RP) nie mieści się w katalogu spraw podlegających kontroli sądów administracyjnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
