Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. III OSK 1021/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: asystent sędziego Justyna Skwarek-Światłoń po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. akt II SA/Go 632/23 w sprawie ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z dnia [...] września 2023 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie odwołania Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w [...] 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy [...] na rzecz Wojewody Lubuskiego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. akt II SA/Go 632/23 oddalił skargę Gminy Dąbie (dalej Skarżąca) na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z dnia 18 września 2023 r. nr NK-I.4131.97.2023, którym stwierdzono nieważność zarządzenia Wójta Gminy Dąbie z dnia 3 sierpnia 2023 r. nr 67/2023 w sprawie odwołania Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w D.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji uznał, że skarga nie zasługiwała na uwzględnienie, ponieważ Wojewoda Lubuski trafnie przyjął, że Wójt Gminy Dąbie nie wykazał, aby w tej sprawie wystąpiła przesłanka "szczególnie uzasadnionego przypadku" o którym mowa art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.) uzasadniająca odwołanie B.T. ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w D. w trybie natychmiastowym bez wypowiedzenia.
Sąd wyjaśnił, że prawidłowość wydanego przez organ zarządzenia o odwołaniu ze stanowiska dyrektora placówki oświatowej należy oceniać na podstawie faktów, które zostały wskazane w jego uzasadnieniu. Kluczowe są wywody przytoczone przez organ, gdyż to jakie zdarzenia uznał on za przesłanki odwołania musi wynikać bezpośrednio z uzasadnienia wydanego w tym zakresie zarządzenia. W uzasadnieniu przedmiotowego zarządzenia Wójta wskazano, że "przypadku szczególnie uzasadnionego" organ prowadzący szkołę upatruje w następujących zdarzeniach: 1) naruszenie dyscypliny finansów publicznych [...]; 2) narażenie bezpieczeństwa uczniów poprzez dopuszczenie do sytuacji prowadzenia zajęć przez studenta pedagogiki bez nadzoru nauczyciela oraz wyjścia klasy poza teren szkoły ze studentem do marketu [...], 3) uznanie za zasadną skargi na dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w D., wniesionej przez nauczyciela na nienależyte wykonywanie zadań dotyczących sposobu prowadzenia postępowania wyjaśniającego sytuację konfliktową dotyczącą osoby nauczyciela oraz uczennicy (następnie grupy uczennic), a także naruszenie jego interesów, dobrego imienia, w tym oczerniania, wywołując tym stres u nauczyciela [...], 4) liczne skargi i uwagi rodziców na działalność dyrektora szkoły; 5) wskazanie nieprawdziwych informacji podczas kontroli przeprowadzonej przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny - Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim [...], 6) pozostawienie placówki bez osoby sprawującej nadzór w dniach 19-20.07.2023 r. [...]. W ocenie Sądu powyższe zarzuty organu prowadzącego Zespół Szkolno-Przedszkolny w D. dotyczą w głównej mierze sfery obowiązków administracyjno-organizacyjnych, które nie dają jednak podstaw do odwołania dyrektora w trybie art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego. W uzasadnieniu zarządzenia nie podano żadnych nagłych i wyjątkowych zdarzeń czy okoliczności, które mogłyby stanowić podstawę do zastosowania przez organ - Wójta Gminy Dąbie - wymieniony szczególny tryb odwołania dyrektora szkoły ze stanowiska. Same obawy przed rezygnacją przez rodziców uczniów ze świadczeń oferowanych przez daną placówkę oświatową i związana z tym utrata przez szkołę dofinansowania nie stanowią wystarczającej podstawy dla przyjęcia, że w interesie publicznym jest odwołanie dyrektora w ww. trybie. Konieczne jest wykazanie, że z określonych powodów dalsze pełnienie funkcji kierowniczej przez nauczyciela nie jest możliwe, gdyż stanowi realne i aktualne zagrożenie dla interesu publicznego, a nie jedynie zagrożenie hipotetyczne, dlatego interes danej szkoły wymaga natychmiastowego jego odwołania. Jak słusznie wskazano w zaskarżonym rozstrzygnięciu nadzorczym, w rozpatrywanej sprawie powyższych okoliczności nie dowiedziono.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
