Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 667/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Anna Zapała po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Powiatu Gnieźnieńskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2021 r. sygn. akt III SA/Po 651/20 w sprawie ze skargi Powiatu Gnieźnieńskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora szpitala 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Powiatu Gnieźnieńskiego na rzecz Wojewody Wielkopolskiego 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 19 stycznia 2021 roku, sygn. III SA/Po 651/20, oddalił skargę Powiatu Gnieźnieńskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 12 sierpnia 2020 r. nr KN-I.4131.1.492.2020.20 w przedmiocie nieważności uchwały w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora szpitala.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Zarząd Powiatu Gnieźnieńskiego podjął 29 kwietnia 2020 r. uchwałę
nr 594/2020 w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Szpitala A. (daje jako: uchwała) M.H., wskazując jako podstawę art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019, poz. 511 z późn.zm.; dalej: u.s.p.).
Organ nadzoru, Wojewoda Wielkopolski wydał 12 sierpnia 2020 r. rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym stwierdził nieważność powyższej uchwały, ze względu na istotne naruszenia prawa. W uzasadnieniu organ podniósł, że instytucja "powierzenia pełnienia obowiązków" nie znajduje oparcia w przepisach prawa, ani na gruncie ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 z późn. zm.; dalej: u.d.l.), ani ustawy o samorządzie powiatowym. Zdaniem organu nie przewiduje jej wskazany jako podstawa prawna podjętej uchwały art. 32 ust. 2 pkt 5 u.s.p., gdyż stanowi on jedynie o generalnej kompetencji organu wykonawczego powiatu w zakresie zatrudnienia i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. W ocenie organu nadzoru powierzenie pełnienia obowiązków kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (dalej: SPZOZ) nie można uznać za sposób nawiązania stosunku pracy, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 u.d.l. w sytuacji braku przeprowadzenia konkursu, a tym samym nie można uznać, że organem właściwym na zasadzie art. 32 ust. 2 pkt 5 u.s.p. do powierzenia pełnienia obowiązków jest zarząd powiatu. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność czy obsadzenie stanowiska kierowniczego w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą następuje w ramach czasowego "powierzenia pełnienia obowiązków". Organ podkreślił, że obsadzenie stanowiska kierowniczego w tego typu placówce musi bowiem zawsze nastąpić przy zachowaniu ustawowych wymagań, między innymi przeprowadzenia konkursu. Zaznaczył także, że dokonując czynności powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora Szpitala, Zarząd Powiatu Gnieźnieńskiego przyjął domniemanie swoich kompetencji niewyrażonych wprost w obowiązujących przepisach, co zdaniem organu należy uznać za niedopuszczalne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
