Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. II GSK 1313/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej V. U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 939/20 w sprawie ze skargi V. U. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 24 lutego 2020 r. nr BP.501.1069.2019.1091.LD5.2138 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od V. U. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 939/20, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę V. U. (dalej jako: "skarżący") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 24 lutego 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 11 lutego 2019 r. na drodze krajowej [...] w miejscowości W. przeprowadzono kontrolę samochodu ciężarowego marki [...], numer rejestracyjny [...], oraz naczepy marki [...], numer rejestracyjny [...]. Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przekraczała 3,5 tony. Pojazdem kierował I. M. Pojazdem wykonywany był międzynarodowy transport drogowy rzeczy z W. na L. Kontrolowany przewóz wykonywany był na rzecz i w imieniu U. z siedzibą na L. W wyniku kontroli stwierdzono, że kierowca przekroczył maksymalny czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 57 minut w dniu 14 stycznia 2019 r. Z zapisów utrwalonych na karcie kierowcy wynikało, że kierowca prowadził pojazd przez 5 godzin i 27 minut w okresie od godziny 13:02 do godziny 20:00 dnia 14 stycznia 2019 r., bez wykorzystania przerwy trwającej co najmniej 45 minut lub przerwy długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut. Podczas kontroli kierowca nie okazał dokumentu, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U.UE.L 2006 Nr 102 poz. 1; dalej jako: "rozporządzenie (WE) nr 561/2006"), tj. wykresówki, wydruku z urządzenia rejestrującego, albo planu pracy, uzasadniającego odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia, wymaganych przerw lub odpoczynków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
