Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. III OSK 338/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Ewa Kwiecińska Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. S.A. w L. od punktów I, II i III wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 września 2023 r. sygn. akt II SAB/Rz 69/23 w sprawie ze skargi D. P. na bezczynność P. S.A. w L. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. oddala wniosek D. P. o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 27 września 2023 r. sygn. akt II SAB/Rz 69/23 zobowiązał P. S.A. w L. do rozpoznania wniosku skarżącej D. P. z dnia 3 kwietnia 2023 r. w terminie 14 dni od dnia zwrotu akt sprawy organowi wraz z prawomocnym wyrokiem (pkt I); stwierdził, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt II); zasądził od P. S.A. w L. na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego (pkt III) oraz zarządził zwrot od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie na rzecz skarżącej D. P. kwotę 100 zł tytułem nadpłaconego wpisu sądowego (pkt IV).
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
D. P. (dalej: "skarżąca") zwróciła się pismem z 3 kwietnia 2023 r. do Spółki zwrócił się do P. S.A. z siedzibą w L. Oddział w R. (dalej: "Spółka"; "P.") o udostępnienie informacji poprzez sporządzenie i przesłanie na jej adres kopii/skanu wszelkiej dokumentacji związanej z posadowieniem i obecnością słupa energetycznego na jej działce o nr (aktualnie) [...] położonej w N. przy ul. [...].
W odpowiedzi na powyższe P. – pismem z dnia 26 kwietnia 2026 r. - odmówiła udostępnienia wnioskowanej informacji wskazując, że przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja energii elektrycznej, przesyłanie lub obrót energią, jak i kontrola układów pomiarowych, dotrzymywanie zawartych umów z odbiorcami i prawidłowości rozliczeń (i udzielania w tym zakresie informacji). Wskazała, że Spółka nie jest organem administracji publicznej, stąd nie ciąży na niej prawny obowiązek, ani nie leży w jej kompetencji udzielanie odpisów lub kserokopii decyzji administracyjnych. W tej sprawie służy jedynie uprawnienie do wystąpienia do właściwych organów administracji publicznej lub właściwego archiwum państwowego ze stosownym wnioskiem. W gestii tych podmiotów mieści się władztwo administracyjne z zakresu spraw architektoniczno-budowlanych oraz publicznoprawny obowiązek udzielenia stosownych odpisów lub kopii dokumentów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
