Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. III FSK 959/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Związku M. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Ke 120/24 w sprawie ze skargi Związku M. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Burmistrza Miasta i Gminy N. z dnia 11 stycznia 2024 r., nr KFBiP.310.01.2024 w przedmiocie podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
|III FSK 959/24 | |
| | |
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Ke 120/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę Związku M. w S. (dalej jako: skarżący, wnioskodawca, Związek) na interpretację indywidualną Burmistrza Miasta i Gminy N. z dnia 11 stycznia 2024 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości.
W niniejszej sprawie skarżący zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy N. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca wyjaśnił, że prowadzi działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2023 r. poz. 537, dalej jako: u.z.z.w.). Nie jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jako przedsiębiorca, jest zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych prowadzonym przez ministra właściwego ds. administracji publicznej. Wskazał, że został utworzony w celu realizacji zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w wodę mieszkańców gmin tworzących związek. Jest właścicielem infrastruktury związanej z zaopatrzeniem w wodę. Ponadto jest właścicielem gruntów, na których usytuowane są budynki i budowle związane z realizacją ww. zadania. Związek jest podmiotem wykonującym zadania gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Nadmienił, że nieruchomości związku nie są wykorzystywane na inne działalności poza działalnością statutową związaną z zaopatrywaniem w wodę. Wyjaśnił także, że dotychczas w latach 2018-2023 w deklaracjach na podatek od nieruchomości związek wykazywał swoje nieruchomości, w tym budowle, jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, co było wynikiem różnych interpretacji co do ich opodatkowania. Obecnie zamierza złożyć korektę deklaracji w podatku od nieruchomości za ww. okres, nie wykazując w niej budowli jako przedmiotu opodatkowania z uwagi na fakt, że nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i posiadane przez niego nieruchomości nie powinny być opodatkowane tak, jak nieruchomości związane z działalnością gospodarczą. Ponadto w związku z faktem, że również grunty i budynki związku nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U z 2023 r. poz. 70; dalej jako; u.p.o.l.), wnioskodawca zamierza je wykazać jako podlegające opodatkowaniu ze stawek dla innych gruntów i budynków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
