13.02.2025 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2025 r., sygn. II GSK 905/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. S. Sp. z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 2931/23 w sprawie ze skargi D. S. Sp. z o.o. w K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 20 stycznia 2023 r. nr BP.570.47.2022.1284.BTM.351719 w przedmiocie utraty dobrej reputacji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 20 września 2023 r. oddalił skargę D. Sp. z o.o. w K. (dalej: "skarżąca") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: "GITD" lub "organ") z dnia 20 stycznia 2023 r. w przedmiocie utraty dobrej reputacji.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Decyzją z 9 grudnia 2021 r. Komendant Placówki Straży Granicznej w K. nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 2000 zł. Kara została nałożona m.in. za popełnienie naruszenia określonego w lp. 9.1 załącznika nr 3 do u.t.d., tj. za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego - za każdy pojazd. Opisane naruszenie stanowi najpoważniejsze naruszenia opisane w grupie 5 pod numerem 1 załącznika I do rozporządzenia 2016/403, tj. kierowanie pojazdem bez ważnego poświadczenia przeprowadzenia badania zdatności do ruchu drogowego wymaganego przez prawo UE. Kara została uiszczona przez skarżącą 23 lutego 2022 r.

W związku z popełnieniem przez skarżącą naruszeń o charakterze najpoważniejszym, GITD wszczął z urzędu postępowania administracyjne, a następnie w dniu 9 listopada 2022 r. GITD wydał decyzję stwierdzającą utratę dobrej reputacji przez skarżącą.

Rozpoznając wniosek skarżącej o ponowne rozpatrzenie sprawy, zaskarżoną decyzją GITD utrzymał w mocy swoją wcześniejszą decyzję z 9 listopada 2022 r. Zdaniem GITD, wina (błąd ludzki, niedopatrzenie) kierowcy nie stanowi okoliczności zwalniającej skarżącą z odpowiedzialności za przedmiotowe naruszenia z załącznika nr 3 do u.t.d., gdyż wpływ przedsiębiorcy na pracę zatrudnionych przezeń kierowców i innych pracowników polega nie tylko na prowadzonych szkoleniach, czy odbieraniu oświadczeń od kierowców o zobowiązaniu do przestrzegania przepisów itp., lecz przede wszystkim na doborze kadry w taki sposób, aby do naruszeń nie dochodziło. Według GITD, nie miało znaczenia jednorazowe wystąpienia sytuacji wykonywania przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne