Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1082.2024.2.MJ
Brak prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Istota problemu
Gmina wystąpiła o interpretację indywidualną dotyczącą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego za zakup dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Dokumentacja została nabyta w celu wniesienia jako aport do spółki MTBS. Pytanie dotyczyło możliwości dokonania pełnego odliczenia VAT, w kontekście, że część dokumentacji związana jest z czynnościami opodatkowanymi (aport), a część z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (przekazanie na kapitał zapasowy spółki).
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy uznał stanowisko Gminy za nieprawidłowe, ponieważ wniesienie aportem dokumentacji projektowo-kosztorysowej do MTBS podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, całość naliczonego VAT powinna być odliczona, ponieważ dokumentacja została użyta do czynności opodatkowanych — wniesienia aportu. Organ podkreślił brak zwolnień od opodatkowania dla tej czynności i uznał, że Gmina spełnia warunki do pełnego odliczenia VAT z uwagi na opodatkowany charakter czynności dotyczącej aportu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2025 r. (data wpływu 28 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina … (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, tworząc z nimi wspólnie jednego podatnika podatku VAT. Gmina poprzez swoje jednostki / zakład budżetowy prowadzi działalność: zarówno opodatkowaną, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), zwolnioną z VAT jak również działalność niepodlegającą opodatkowaniu, realizowaną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Każda z jednostek / zakład budżetowy na fakturach sprzedaży jako sprzedawcę przedstawia dane Gminy, podając jako wystawcę dokumentu dane konkretnej jednostki / zakładu budżetowego, która faktycznie sprzedaży dokonuje. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku faktur zakupu - każda z jednostek / zakład budżetowy otrzymuje dokumenty, w których jako nabywca wskazana jest Gmina, a odbiorcą jest faktyczna jednostka / zakład budżetowy, dokonujące danego zakupu na swoje potrzeby. Jednostka / zakład budżetowy samodzielnie dokonuje bezpośredniej alokacji zakupów przyporządkowując, jakiego rodzaju działalności zakup dotyczy. Na tej podstawie podatek VAT naliczony albo nie jest odliczany albo jest odliczany: w całości, lub z uwzględnieniem wskaźników wyliczonych dla każdej jednostki budżetowej na podstawie art. 86 i 90 ustawy o VAT. Na podstawie dokumentów zakupu i sprzedaży w każdej jednostce/ zakładzie budżetowym dokonywane jest rozliczanie podatku VAT. Gmina … dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT konsolidując rozliczenia wszystkich jednostek/ zakładu budżetowego. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w tym spółki prawa handlowego, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
