19.06.2024

Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 703/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędzia del. WSA Magdalena Dobek – Rak Protokolant starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 listopada 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 560/23 w sprawie ze skarg L. S., J. G., A. O. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 20 grudnia 2022 r. nr 257/SPEC/2022 w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Uzasadnienie.

Wyrokiem z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 560/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi L. S., J. G., A. D. O.j na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 20 grudnia 2022 r., nr 257/SPEC/2022, w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła J. G., dalej: "skarżąca", zaskarżając wyrok w całości. W skardze kasacyjnej podniosła zarzut naruszenia przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:

1. art. 145 § 1 pkt 1 lit c w zw. z art. 1 § 1 pkt 1 i 2 oraz art. 3 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), dalej: "P.p.s.a.", poprzez brak należytej kontroli postępowania administracyjnego skutkujący oddaleniem skargi i nieuchyleniem decyzji organów obu instancji, pomimo iż decyzje te zostały wydane z naruszeniem art. 7, art. 77 § 1, art. 80 w zw. z art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, dalej: "K.p.a.", polegającym na ustaleniu, iż organy administracji publicznej wyczerpująco zebrały i rozpatrzyły materiał dowodowy w sposób pozwalający na ustalenie zasadności obu rozstrzygnięć, z pominięciem argumentów strony zawartych w odwołaniu, gdyż w miejscowości C. istnieje droga gminna, która w ocenie strony winna być przedłużona w linii prostej o 300 m, co uniknie konieczności wycinki drzew, przedmiotowa realizacja inwestycji drogowej jest zbędna dla mieszkańców miejscowości, gdyż ww. droga nie prowadzi do żadnych zabudowań, jak również brakiem odniesienia się przez organ do nakazu uwzględnienia interesu społecznego i słusznego interesu obywateli, gdyż właściwa ochrona interesu podmiotów wymaga, aby w decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej zawarte były postanowienia skutecznie chroniące interes prawny wywłaszczanych podmiotów, co wiąże się z zabraniem pod inwestycję działek skarżących, które staną się mniej wartościowe, a tym samym wykazania przez stronę interesu prawnego;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne