Wystarczająca przesłanka odmowy pozwolenia na budowę - Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 2565/23
Istnienie na działce fragmentu obiektu budowlanego objętego nakazem rozbiórki stanowi wystarczającą przesłankę odmowy udzielenia pozwolenia na budowę, zgodnie z art. 35 ust. 5 pkt 3 Prawa budowlanego, bez względu na wielkość pozostającego fragmentu i adresata nakazu rozbiórki.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie: Sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędzia del. WSA Magdalena Dobek - Rak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej G. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 19 września 2023 r., sygn. akt II SA/Bk 521/23 w sprawie ze skargi M. W. na decyzję Wojewody Podlaskiego z dnia 21 kwietnia 2023 r., nr AB-II.7840.5.10.2022.MM w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z 19 września 2023 r., w sprawie o sygn. akt II SA/Bk 521/23, uchylił decyzję Wojewody Podlaskiego z 21 kwietnia 2023 r., nr AB-II.7840.5.10.2022.MM, oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Augustowskiego z 30 listopada 2022 r., nr 272/22, znak AB-VII-2.6740.6.2022, którą zatwierdzono projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielono G. K. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz budynku garażowo-gospodarczego na działce o nr [...], obręb ewid. [...], przy ul. [...] w A..
Sąd pierwszej instancji, uwzględniając część zarzutów skargi i uchylając decyzje organów obu instancji uznał, że organy dokonały błędnej wykładni przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 1225 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w tym § 12 ust. 2, zgodnie z którym sytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia (dotyczącym konieczności zachowania odległości 3 m od granicy działki w przypadku budynku zwróconego ścianą bez okien i drzwi w stronę tej granicy), dopuszcza się w odległości 1,5 m od granicy lub bezpośrednio przy tej granicy, jeżeli plan miejscowy przewiduje taką możliwość. Wskazano, że obowiązujący na obszarze inwestycji miejscowy plan dopuszcza sytuowanie budynków garażowych, gospodarczych lub garażowo-gospodarczych ze ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w odległości od 1,5 m do 3,0 m od granicy z sąsiednią działką budowlaną lub bezpośrednio przy granicy sąsiedniej działki budowlanej (§ 4 ust. 6 uchwały), jednakże organy pominęły dodatkowe wymagania techniczne, które powinny spełniać budynki określonego typu, które wynikają z treści § 12 ust. ust. 3 i 4 rozporządzenia. Sąd Wojewódzki wskazał, że planowana inwestycja nie zakłada usytuowania budynku w taki sposób, aby przylegał on swoją ścianą do ściany budynku istniejącego na sąsiedniej działce, tak więc zastosowania nie ma § 12 ust. 3 rozporządzenia, jednak okoliczność, iż w niniejszej sprawie mamy do czynienia z zabudową jednorodzinną, w przypadku której projekt dotyczy sytuowania budynku zwróconego ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w stronę granicy z sąsiednią działką budowlaną, bezpośrednio przy tej granicy, zastosowanie mają warunki techniczne określone w § 12 ust. 4 rozporządzenia. W konsekwencji w rozpoznawanej sprawie, szerokość działki inwestycyjnej nie może przekraczać 16 m, zaś budynek gospodarczy/garaż nie może być dłuższy niż 6,5 metra, ani wyższy niż 3 m. Sąd pierwszej instancji wskazał, że organy obu instancji w ogóle pominęły i nie zbadały jaką szerokość ma działka inwestycyjna, a dodatkowo z akt sprawy wynika, że budynek garażowo-gospodarczy ma mieć ponad 6 m wysokości oraz ponad 8 m długości, a więc wyraźnie przekracza dopuszczalne rozmiary. W ocenie Sądu Wojewódzkiego, pominięcie powyższych kwestii wynikające z błędnej wykładni § 12 ust. 2 rozporządzenia, stanowiło istotne uchybienie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
