23.10.2024

Wyrok NSA z dnia 23 października 2024 r., sygn. II OSK 1758/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 23 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 lutego 2024 r. sygn. akt II SA/Kr 684/23 w sprawie ze skarg D. T. i P. L. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia 17 kwietnia 2023 r. nr WI-VI.7821.1.43.2022.DSk w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zaskarżonym wyrokiem z 8 lutego 2024 r., sygn. akt II SA/Kr 684/23 w pkt I odrzucił skargę D.T. , w pkt II oddalił skargę P.L. (dalej: "skarżący"), na decyzję Wojewody Małopolskiego z 17 kwietnia 2021 r., znak: WI-VI.7821.1.43.2022.DSk w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Skarżący na powyższy wyrok złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w której wniósł o jego uchylenie w części, tj. w zakresie pkt II i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi I instancji, bądź ewentualnie uwzględnienie skargi w całości. Jednocześnie zwrócił się o zasądzenie kosztów postępowania oraz kosztów zastępstwa procesowego wg norm przepisanych. Skarżący oświadczył przy tym, że zrzeka się przeprowadzenia rozprawy.

Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił naruszenie:

I. przepisów prawa materialnego tj. art. 11f ust. 1 pkt 4) oraz art. 11i ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. (Dz.U. Nr 80, poz. 721 ze zm.) o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: specustawa) w związku z art. 64 ust. 1 i ust. 3 Konstytucji RP, przez błędną wykładnię polegającą na poprzestaniu przez Sąd I instancji na stwierdzeniu że "wybór planowanych robot (wariantu) należy do wnioskodawcy - inwestora i że w tym zakresie nie może ingerować organ wydający decyzję" i jednocześnie nie uwzględnieniu tego, że organ administracyjny może oddalić wniosek zawierający rozwiązania sprzeczne z ustawą - Prawo budowlane którą, na podstawie art. 11i specustawy, stosuje się do specustawy odpowiednio oraz nie uwzględnieniu możliwości projektowania inwestycji z drugiej strony ulicy S. w S., w konsekwencji zaniechano dokonania oceny ważności interesów;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne