Postanowienie NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. II OZ 719/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Ciąglewicz /spr./ po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A. P. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 września 2024 r. sygn. akt II SA/Gl 872/24 o wstrzymaniu wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi G. F. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 30 kwietnia 2024 r., nr IFXIV.7840.3.2.2024 w przedmiocie pozwolenia na budowę postanawia: 1. uchylić zaskarżone postanowienie; 2. odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Decyzją z dnia 8 grudnia 2023 r. nr 322/2023 Wojewoda Śląski uchylił decyzję Prezydenta Miasta Tychy i orzekł o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowalnego oraz o udzieleniu inwestorce A.P. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce o nr ew. [...], położonej przy ul. B. w T.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach wniesionej w odniesieniu części ww. decyzji Wojewody zatwierdzającej projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowalny oraz udzielającej inwestorce pozwolenia na ww. budowę zawarty został wniosek o wstrzymanie wykonania. W jego uzasadnieniu podano, że realizacja przedmiotowej inwestycji może prowadzić do powstania budynku niezgodnego z przepisami. Nie zostały bowiem zachowane wymagania dotyczące odpowiedniej odległości określone w § 272 w zw. z § 271 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2022 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej w skrócie rozporządzenia). Zwrócono uwagę, że ocena organu wskazująca na brak konieczności zastosowania ww. przepisów do tego postępowania oparta była w dużej części na stwierdzeniu, że planowany obiekt może zostać zakwalifikowany jako "budynek mieszkalny jednorodzinny ze ścianami i dachami z przekryciami nierozprzestrzeniającymi ognia". Pełnomocnik skarżącej zaznaczył przy tym, że projekt nie zawiera informacji na temat odporności ogniowej w zakresie projektowanego dachu, które powinno spełniać wymagania określone w § 218 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia. W ocenie pełnomocnika skarżącej, niezbędne jest zatem wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w zaskarżonej części do czasu rozstrzygnięcia ww. kwestii. Kwestią sporną jest bowiem odpowiednia odległość projektowanego budynku od granic działki nr [...], należącej do skarżącej. Wskazano, że rozpoczęcie prac uwzględniających niewłaściwe usytuowanie elementów konstrukcyjnych może zostać zakwalifikowane jako niosące za sobą trudne do odwrócenia skutki, które jednocześnie będą powodowały stan sprzeczny z prawem budowalnych, a w konsekwencji mogą doprowadzić do uniemożliwienia realizacji inwestycji na ww. działce skarżącej lub przynajmniej konieczności zmiany projektu budowalnego obejmującego inwestycję na tej działce.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
