1. Zmiany prawa – weszły w życie od 21 grudnia 2024 r. do 1 lutego 2025 r.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych od 14 grudnia 2024 r. do 16 stycznia 2025 r.
21 grudnia 2024 r.
1.1. Zmiana rozporządzenia w sprawie zwolnień z VAT
Zmiana rozporządzenia w sprawie zwolnień z VAT odnosi się do tzw. smsów charytatywnych. Zmiany w rozporządzeniu były spowodowane koniecznością dostosowania nazewnictwa do nowego Prawa komunikacji elektronicznej. Zasady i warunki korzystania ze zwolnień z VAT w tym zakresie pozostały bez zmian. Nowelizacja rozporządzenia weszła w życie 21 grudnia 2024 r.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1900
Czytaj także: „SMS-y charytatywne nadal zwolnione z VAT” – opubl. na www.inforlex.pl/ewydania
24 grudnia 2024 r.
1.2. Zaniechanie poboru PIT i CIT w związku z umorzeniem kredytów i pożyczek mieszkaniowych
Do 31 grudnia 2026 r. przedłużono okres obowiązywania zaniechania poboru podatku od:
• dochodów (przychodów) podatników PIT osiągniętych z tytułu umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego oraz od świadczeń z tytułu kredytu mieszkaniowego w związku z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania
• dochodów (przychodów (podatników CIT) odpowiadającego równowartości ww. umorzonych kwot wierzytelności z tytułu kredytów mieszkaniowych.
W zmienionym rozporządzeniu wskazano, że za kredyt mieszkaniowy uważa się również pożyczkę spełniającą warunki zaniechania adekwatne dla kredytów. W przypadku pożyczek zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1912
31 grudnia 2024 r.
1.3. Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników
Od 1 stycznia 2025 r. pracodawcy zatrudniający pracowników niepełnosprawnych mogą składać wnioski o dofinansowanie według wyższych stawek. W związku z wprowadzonymi zmianami pracodawcy przysługuje ze środków Funduszu miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o ile pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przysługuje w kwocie:
1) 2760 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2) 1550 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3) 575 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.
Kwoty te są podwyższane w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, którym orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych. Zwiększa się je o:
1) 1380 zł w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2) 1035 zł w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3) 690 zł w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.
Kwotę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego w podanej wysokości stosuje się po raz pierwszy do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego za okres od miesiąca lipca 2024 r. Pracodawca, który otrzymał dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przysługujące za miesiące od lipca 2024 r. w kwocie obowiązującej na podstawie poprzednich przepisów, może złożyć do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:
• korektę wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dany miesiąc oraz
• korektę miesięcznej informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych.
Ustawa z 5 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1961
1 stycznia 2025 r.
1.4. Zwolnienie z obowiązku przesyłania JPK_ST_KR
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie wprowadzające czasowe zwolnienie z obowiązku elektronicznego raportowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (JPK_ST_KR). Rozporządzenie ma zastosowanie do roku podatkowego, który rozpoczyna się po 31 grudnia 2024 r., a przed 1 stycznia 2026 r.
Zwolnienie to obejmuje:
• podatników innych niż określeni w art. 9 ust. 1d updop (czyli wszystkich podatników objętych obowiązkiem elektronicznego przesyłania ksiąg);
• spółki niebędące osobami prawnymi (np. spółki komandytowe będące podatnikami CIT).
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku przesyłania części ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1861
1 stycznia 2025 r.
1.5. Zmiany w ustawie o rachunkowości
1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o rachunkowości ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (w kilku przypadkach określono inne terminy wejścia w życie poszczególnych zmian). Zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o rachunkowości wpłynęły na wysokość limitów stosowanych dla celów rachunkowych, m.in. z 2 000 000 euro do 2 500 000 euro wzrósł limit przychodów netto, po przekroczeniu którego wymagane jest prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1863
Zmiany wprowadzane w ustawie o rachunkowości zostały szczegółowo opisane w dodatku do Mk 1 pt. Przewodnik po zmianach w podatkach i rachunkowości 2025” – opubl. na www.inforlex.pl/ewydania
O podwyżce limitu zobowiązującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych przeczytasz również w artykule pt. „Od 1 stycznia 2025 r. wyższy limit przychodów zobowiązujących do prowadzenia ksiąg rachunkowych” – opubl. na www.inforlex.pl/ewydania
1 stycznia 2025 r.
1.6. Zakres danych wymaganych do rejestracji w zakresie podatku akcyzowego
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych, które powinny być zawarte w:
1) zgłoszeniu rejestracyjnym podatnika podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym,
2) zgłoszeniach o zaprzestaniu prowadzenia działalności opodatkowanej akcyzą lub przejęciu tej działalności oraz zgłoszeniu składanym przez następcę prawnego, gdy nie został powołany zarząd sukcesyjny (chodzi o zgłoszenia, o których mowa w art. 19 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 grudnia 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1879
1 stycznia 2025 r.
1.7. Nowa wersja formularza VAT-R
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowa wersja formularza rejestracyjnego VAT-R z oznaczeniem (18). Zmiana formularza jest spowodowana wprowadzeniem procedury SME, czyli zwolnienia z VAT dla podmiotów zagranicznych w Polsce. Nowa wersja formularza VAT-R (18) obowiązuje od 1 stycznia 2025 r., ale podatnicy mogą nie dłużej niż do 31 marca 2025 r. stosować wersję (17).
W nowym formularzu uwzględniono możliwość wskazania informacji o tym:
• czy podatnik będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT
• czy podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT
• czy podatnik traci (utracił) zwolnienie, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT
Dodatkowo korekcie uległa pozycja 28, która w nowym brzmieniu jest kierowana do podatników rejestrujących się jako podatnik VAT czynny, tj.:
• podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państw trzecich, którzy nie mogą skorzystać w Polsce ze zwolnienia z VAT, w tym również na podstawie dodanego art. 113a ust. 1 ustawy o VAT, oraz
• podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwie członkowskim UE, którzy nie skorzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy o VAT.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1898
1 stycznia 2025 r.
1.8. Stawki opłat w 2025 r. dla podmiotów gospodarujących i wprowadzających odpady
Od 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i rocznej za wpis do rejestru gospodarujących i wprowadzających odpady (zob. art. 49 ust. 1 ustawy o odpadach). Nowe stawki opłaty rejestrowej i rocznej wynoszą :
- 200 zł dla mikro przedsiębiorców (dotychczasowa stawka wynosiła 100 zł),
- 800 zł dla pozostałych podmiotów (dotychczasowa stawka wynosiła 300 zł).
Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach do uiszczania opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej zobowiązani są wprowadzający sprzęt oraz autoryzowani przedstawiciele, wprowadzający baterie lub akumulatory, wprowadzający pojazdy, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, wprowadzający na terytorium kraju opony oraz wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1901
1 stycznia 2025 r.
1.9. Nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nowe rozporządzenie ograniczyło zakres obowiązujących zwolnień. Przykładowo, obowiązkiem tym zostały objęte usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych (z wyłączeniem usług w całości udokumentowanych fakturą), sprzedaż przy użyciu urządzeń vendingowych oraz usługi parkingowe (z wyłączeniem świadczonych na rzecz pracowników). Dla podmiotów, które utraciły prawo do stosowania zwolnień przewidziano okresy przejściowe przeznaczone na przygotowanie się do obowiązkowego ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. Pierwszy okres przejściowy kończy się 30 czerwca 2025 r.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1902
Szczegółowo piszemy o tym w artykule pt. „Kto i od kiedy zostanie objęty obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej według przepisów, które weszły w życie w 2025 r.” – w bieżącym numerze Mk oraz na www.inforlex.pl/ewydania
1 stycznia 2025 r.
1.10. Zwolnienia z obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowe rozporządzenie określające:
• zwolnienia z obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy,
• okres, na jaki zwolnienie jest wprowadzane, oraz
• warunki i tryb stosowania zwolnień w odniesieniu do niektórych grup wyrobów akcyzowych.
Na podstawie tego rozporządzenia zwalnia się do dnia 31 grudnia 2026 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju, inne niż określone w art. 118 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku do rozporządzenia. Są to m.in. piwo otrzymywane ze słodu, pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr, perry i miód pitny, sake).
Zwalnia się do dnia 20 maja 2026 r. z obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy cygara i cygaretki wprowadzone do sprzedaży przed dniem 20 maja 2024 r.
Zwalnia się do dnia 31 grudnia 2026 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyroby akcyzowe wyprodukowane poza terytorium kraju, przeznaczone do zużycia na wystawach, targach, salonach i imprezach o podobnym charakterze – na warunkach wskazanych w rozporządzeniu.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1905
1 stycznia 2025 r.
1.11. Przedłużono wyłączenia obowiązku poboru podatku u źródła dla tzw. płatników technicznych
Domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, czyli tzw. płatnicy techniczni, nie muszą stosować mechanizmu pay and refund w podatku u źródła. Minister Finansów przedłużył do końca 2025 r. termin obowiązywania wyłączeń od tego obowiązku.
Wyłączenie stosowania mechanizmu pay and refund dotyczy podatku u źródła potrącanego od:
• w przypadku updof - wypłacanych za granicę dywidend, niektórych przychodów z udziałów w zyskach osób prawnych, odsetek i dyskonta od papierów wartościowych i dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (art. 41 ust. 4d i ust. 10 updof).
• w przypadku updop - odsetek od papierów wartościowych, dywidend i niektórych przychodów z udziałów w zyskach osób prawnych (art. 26 ust. 2c updop).
Mechanizmu pay and refund nie stosują w przypadku takich wypłat tzw. płatnicy techniczni, czyli podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych lub rachunki zbiorcze.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1909
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1908
1 stycznia 2025 r.
1.12. Zmiana ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Od 1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Wprowadza ona m.in. zmiany w zakresie rozliczania VAT od opakowań na napoje. Przepisy VAT dotyczące zmian w systemie kaucyjnym od opakowań na napoje weszły w życie od 1 stycznia 2025 r., ale nowy system kaucyjny ma zacząć działać od 1 października 2025 r. Dopiero od tego dnia podmiot reprezentujący ma obowiązek zawarcia umowy z każdym wprowadzającym produkty w opakowaniach na napoje lub wprowadzającym bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje, który się do niego zgłosi (art. 40h ust. 4 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi). Oznacza to, że obowiązki VAT będą ciążyły na tych podmiotach dopiero od 1 października 2025 r.
Zmiany dotyczą rozliczenia VAT od kaucji pobieranej przy sprzedaży napojów w opakowaniach. Nowe rozwiązania przewidują jednolite podejście do wszystkich rodzajów opakowań objętych systemem kaucyjnym. Te same zasady objęły opakowania wielokrotnego i jednorazowego użytku.
Ustawa z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1911
O zmianach pisaliśmy w dodatku pt. „Przewodnik po zmianach w podatkach i rachunkowości 2025” – na www.inforlex.pl/ewydania
1 stycznia 2025 r.
1.13. Zmiana zasad ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców
W 2025 r. zmieniły się zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Nie wlicza się do niej przychodu ze zbycia środków trwałych. W przypadku osób, które prowadzą pozarolniczą działalność i osiągają przychody z działalności gospodarczej oraz stosują opodatkowanie w formie skali podatkowej, podatku liniowego, podatku od dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (albo korzystają z ulgi na start), podstawę wymiaru składki zdrowotnej stanowi dochód z miesiąca bezpośrednio poprzedzającego miesiąc, za który dokonywane jest rozliczenie. Od 2025 r. do podstawy wymiaru składki zdrowotnej nie wchodzą już przychody ze sprzedaży środków trwałych. Tak ustalona podstawa składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. nie może być niższa niż 75% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego. W 2025 r. jest to 3499,50 zł, a minimalna składka zdrowotna wynosi 314,96 zł. Składkę w nowej wysokości przedsiębiorcy opłacą w marcu 2025 r. (składka zdrowotna za luty obliczana jest z dochodu uzyskanego w styczniu 2025 r.).
Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1915
Czytaj także „Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się wysokość składek ZUS dla przedsiębiorców”
1 stycznia 2025 r.
1.14. Stawka zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w 2025 r.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie określające stawkę zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
W 2025 r. wynosi ona 1,46 zł na 1 litr oleju. Stawka ta pozostała zatem na poziomie z ubiegłego roku.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 19 grudnia 2024 r. w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2025 r.
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1917
1 stycznia 2025 r.
1.15. Zmiana wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe rozporządzenia zawierające wykaz krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w podatkach dochodowych PIT i CIT. Nowy wykaz obejmuje łącznie 25 krajów i terytoriów. Z nowego wykazu skreślone zostało Księstwo Andory. Do jurysdykcji wymienionych w wykazie mają zastosowanie regulacje w zakresie podatków dochodowych przeciwdziałające szkodliwym praktykom podatkowym.
Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia dotyczącego podatników CIT:
• przepisy nowego rozporządzenia (tzn. zmieniony wykaz) stosuje się do dokumentacji cen transferowych sporządzanej za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r.
• w przypadku gdy rok podatkowy zagranicznej jednostki kontrolowanej jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2024 r., do końca tego roku podatkowego stosuje się przepisy rozporządzenia uchylanego,
• w przypadku podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2024 r., rozporządzenie stosuje się po raz pierwszy w roku podatkowym rozpoczynającym się bezpośrednio po tym roku.
Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia dotyczącego podatników PIT w przypadku gdy rok podatkowy zagranicznej jednostki kontrolowanej jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2024 r., do końca tego roku podatkowego stosuje się przepisy rozporządzenia uchylanego (czyli wykaz przed wykreśleniem z niego Księstwa Andory).
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2024 r. w sprawie wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1928
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2024 r. w sprawie wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1929
1 stycznia 2025 r.
1.16. Nowe PKD od 1 stycznia 2025 r.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. została wprowadzona nowa Polska Klasyfikacji Działalności (PKD 2025), która zastąpiła dotychczasową klasyfikację PKD 2007. Jest to konsekwencja zmian dokonanych w Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w Unii Europejskiej (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE).
Klasyfikacja PKD 2025 objęła nowe rodzaje działalności, które pojawiły się w gospodarce w ostatnich latach, oraz zapewnia zharmonizowanie statystyk gospodarczych w ramach Unii Europejskiej w takich dziedzinach, jak gospodarka cyfrowa, gospodarka cyrkulacyjna czy bio-gospodarka. Wprowadzona została również większa precyzja w opisie tradycyjnych branż, co ma ułatwić firmom dopasowanie swoich działalności do właściwych kodów.
Przedsiębiorcy składający po 1 stycznia 2025 r. wniosek o rozpoczęcie działalności korzystają już z nowej klasyfikacji. Natomiast przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed 1 stycznia 2025 r., mają 2 lata na aktualizację kodów PKD. Przy każdej zmianie wpisu system CEIDG będzie wymagał dostosowania kodów PKD do nowej klasyfikacji PKD 2025.
Do 31 grudnia 2026 r. dopuszczalne jest równoczesne stosowanie klasyfikacji PKD 2025 i PKD 2007 do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją, przed dniem wejścia w życie przepisów. Okres ten ulegnie skróceniu, jeżeli przedsiębiorca wcześniej złoży:
• wniosek o zmianę wpisu w CEIDG albo
• wniosek o zmianę w zakresie dotyczącym zmiany przedmiotu działalności według PKD w KRS lub REGON.
Po tym czasie planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie na PKD 2025. Zatem przeklasyfikowanie prowadzonej działalności w rejestrach urzędowych nie będzie wymagało podjęcia dodatkowych działań przez przedsiębiorców.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1936
1 stycznia 2025 r.
1.17. Wystawianie faktur przez podatników zagranicznych korzystających z procedury SME
W rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur uregulowano sytuację wystawiania faktur prze podatników zagranicznych korzystających ze zwolnienia podmiotowego w Polsce w ramach wprowadzonej od 1 stycznia 2025 r. procedury SME.
Podatnicy ci mogą wystawiać w Polsce faktury uproszczone, podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatników korzystających z krajowego zwolnienia podmiotowego. W przypadku podatników zagranicznych wymagane jest podawanie indywidualnej numeru identyfikacyjnego EX. Takie faktury powinny być wystawiane przez zagranicznego podatnika na żądanie polskich podatników albo osób prywatnych. Podatnicy VAT, którzy dokonują zakupów od podatników zarejestrowanych do procedury SME w Polsce, są zwolnieni z obowiązku rozliczania VAT za sprzedawcę.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1938
1 stycznia 2025 r.
1.18. Ulga termomodernizacyjna – zmiana wykazu przedsięwzięć uznawanych za termomodernizację
Minister Rozwoju i Technologii wydał rozporządzenie zmieniające wykaz materiałów i usług, które można odliczać w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Wykaz materiałów i usług, które można odliczać w ramach ulgi termomodernizacyjnej w nowym brzmieniu ma zastosowanie do ulgi termomodernizacyjnej za 2025 r. Przy rozliczaniu ulgi za rok 2024 w ramach ulgi rozlicza się wydatki określone w wykazie w brzmieniu dotychczasowym.
Konsekwencje zmian są następujące:
• ulgą termomodernizacyjną objęto nabycie i montaż magazynów energii oraz magazynów ciepła,
• uchylono możliwość korzystania z ulgi w przypadku nabycia i montażu kotłów olejowych, kotłów gazowych oraz zbiorników na gaz lub olej.
Ponadto doprecyzowano przepisy dotyczące prawa do korzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku:
• nabycia i montażu pompy ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej,
• zakupu i montażu systemów zarządzania energią, docieplenia dachów, zakupu drzwi zewnętrznych,
• wydatków na przyłącza do sieci ciepłowniczej lub gazowej; po zmianie do ulgi uprawnia nabycie i wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1943
1 stycznia 2025 r.
1.19. Zmiana kodów CN na oleje napędowe
Od 2025 r. zmienił się kod CN na oleje napędowe, o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy, objęte dotychczas kodem CN 2710 19 43.
Zmiana Nomenklatury Scalonej powoduje m.in., że oleje napędowe, o zawartości siarki
nieprzekraczającej 0,001% masy, objęte dotychczas kodem CN 2710 19 43, są
klasyfikowane do dwóch nowych kodów CN:
• 2710 19 42 – O zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 % masy;
• 2710 19 44 – Pozostałe.
Zmiana kodów CN została uwzględniona w ustawie nowelizującej z 18 grudnia 2024 r. wprowadzającej zmiany w ustawach posługujących się kodami CN. Chodzi o ustawę z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, ustawę z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, ustawę z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.
Jak poinformowało MF w wydanym 13 grudnia 2024 r. komunikacie nie spowoduje to zmian w zasadach opodatkowania tych wyrobów VAT i akcyzą. MF zaapelowało jednak o aktualizację zgłoszeń rejestracyjnych do akcyzy przez podatników prowadzących działalność w zakresie wyrobów akcyzowych, które od 1 stycznia 2025 r. są klasyfikowane do kodu CN 2710 19 42, w celu usprawnienia działalności systemu. MF wyjaśniło jak w związku z tą zmianą wypełniać deklaracje i ewidencje.
Ustawa z 18 grudnia 2024 r. o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1946
Czytaj także: Jakie są skutki podatkowe zmiany kodów CN na oleje napędowe - komunikat MF – tylko na www.inforlex.pl/ewydania
1 stycznia 2025 r.
1.20. Obniżona stawka VAT na nawozy i środki ochrony roślin – okres przejściowy
Do końca marca 2025 r. MF przedłużył stosowanie stawki 8% na nawozy i środki ochrony roślin, które przysługują na podstawie rozporządzenia w sprawie stawek obniżonych, gdyż termin stosowania tej regulacji kończył się z dniem 31 grudnia 2024 r.
W związku z nowelizacją rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT, do 31 marca 2025 r. stawkę 8% można stosować do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:
1. środków poprawiających właściwości gleby, stymulatorów wzrostu oraz podłoży do upraw, o których mowa w ustawie z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz.U. z 2023 r. poz. 569 i 1597), z wyłączeniem podłoży mineralnych i towarów wymienionych w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy o VAT;
2. polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów;
3. nawozowych produktów mikrobiologicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy z 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, wpisanych do wykazu nawozowych produktów mikrobiologicznych, o którym mowa w rozdziale 4a tej ustawy.
Od 1 kwietnia 2025 r. kwestia opodatkowania nawozów i środków ochrony roślin stawką 8% ma być kompleksowo uregulowana w ustawie o VAT.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1944
1 stycznia 2025 r.
1.21. Określono właściwość sądu w sprawach dotyczących podatku wyrównawczego
Z dniem 1 stycznia 2025 r. określono właściwość organu podatkowego w sprawach opodatkowania globalnym podatkiem wyrównawczym, krajowym podatkiem wyrównawczym oraz podatkiem wyrównawczym od niedostatecznie podatkowanych zysków. W wymienionych sprawach organem właściwym miejscowo jest Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzono także przepisy określające właściwość sądu w sprawach podatku wyrównawczego. Mianowicie rozpoznawanie spraw z zakresu działania:
1) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczących opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego, o których mowa w art. 14t ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
2) Szefa Krajowej Administracji Skarbowej dotyczących opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego oraz opinii zabezpieczających w sprawie opodatkowania wyrównawczego, o których mowa odpowiednio w art. 14t i art. 119zfp ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
– przekazano Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy.
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 24 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – Dz.U. z 2024 r. poz. 1951
1 stycznia 2025 r.
1.22. Podatek rolny – nowy wykaz gmin zaliczanych do poszczególnych okręgów podatkowych
Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych. Przynależność do danego okręgu podatkowego stanowi podstawę do określenia wysokości przeliczników powierzchni rolnych obliczanych do celu wymiaru podatku rolnego. Najwyższe przeliczniki są stosowane do okręgów podatkowych zaliczonych do kategorii I, a najniższe do okręgów zaliczanych do kategorii IV. Przypisanie okręgu do wyższej kategorii niż dotychczas będzie oznaczało podwyżkę podatku rolnego – dla osób obowiązanych do zapłaty tego podatku, natomiast zmiana kategorii na niższą spowoduje obniżkę tego podatku. Oczywiście na wysokość podatku wpływa również stawka podatku, która w 2025 r. wynosi:
• 215,85 zł/1 ha od gruntów gospodarstw rolnych,
• 431,70 zł/ha od gruntów pozostałych.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1958
1 stycznia 2025 r.
1.23. Obniżka opłat produktowych od butelek szklanych do 1,5l
Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniające wysokość należnych opłat produktowych naliczanych od butelek szklanych wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l. Zgodnie ze stawkami opłat przyjętymi po zmianach:
• w 2025 r. opłaty te wynoszą 0,01 zł/kg (było 0,10 zł/kg),
• w 2026 r. opłaty wyniosą 0,05 zł/kg (było 1 zł/kg), a
• w 2027 r. i latach następnych opłaty będą wynosiły 0,25 zł/kg (było 5 zł/kg).
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 24 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1960
1 stycznia 2025 r.
1.24. Uprzednie powiadomienie oraz informacja kwartalna – wymagane dane określił MF
Minister Finansów wydał rozporządzenie, w którym określił zakres danych jakie muszą się znaleźć w uprzednim powiadomieniu składanym przez podatników VAT, którzy chcą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w ramach procedury SME.
Polski podatnik musi złożyć uprzednie powiadomienie, jeżeli chce skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie UE. Powiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Polska należy złożyć Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, gdyż to on jest organem podatkowym właściwym dla podatników korzystających ze zwolnienia w innych krajach UE (art. 3 ust. 3 pkt 2 lit. e ustawy o VAT).
Do złożenia powiadomienia służy formularz SME-P. Nie można go składać w wersji papierowej, ale wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
W wydanym rozporządzeniu Minister Finansów określił szczegółowy zakres danych zawartych w uprzednim powiadomieniu wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania oraz niezbędnymi pouczeniami. Rozporządzenie określa również zakres danych, jakie znajdą się w informacji kwartalnej, którą będą musieli składać podatnicy korzystający z procedury SME.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2024 r. w sprawie danych zawartych w powiadomieniu o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska oraz informacji kwartalnej
- Dz.U. z 2024 r. poz. 1969
1 stycznia 2025 r.
1.25. Nowe rozporządzenie w sprawie oznaczania znakami akcyzy
1 stycznia 2025 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie oznaczania znakami akcyzy. Było ono poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1753 ze zm.), które utraciło moc z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia.
Rozporządzenie określa m.in. postacie znaków akcyzy, ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy i elementy znaków akcyzy.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1973
1 stycznia 2025 r.
1.26. Zmiany zasad dokonywania wpłat i składania deklaracji na Fundusz Ochrony Rolnictwa
1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa. Zmiany polegają m.in. na ograniczeniu obowiązków podmiotów dokonujących wpłat na FOR – zamiast rozliczeń kwartalnych zostały wprowadzone rozliczenia roczne. Nie obniżono stawki wpłaty. Nadal wynosi ona 0,125% wartości skupionych produktów rolnych w cenach netto.
Nowelizacja wprowadziła również nowe kategorie podmiotów, które mogą się ubiegać o rekompensatę z FOR. Są to grupy producentów rolnych oraz ich związki, organizacje producentów rolnych i ich zrzeszenia, organizacje producentów owoców i warzyw oraz ich zrzeszenia oraz spółdzielnie rolników i ich związki, rolnicze spółdzielnie produkcyjne i rolnicze zrzeszenia branżowe.
Ustawa z 5 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1964
9 stycznia 2025 r.
1.27. Nowy wzór wniosku o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki dla pracodawców poszkodowanych w powodzi
9 stycznia 2025 r. weszło w życie rozporządzenie wprowadzające zmieniony wzór wniosku o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Chodzi o wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.
Nowy wzór wniosku został poprawiony w taki sposób aby można go było zastosować w odniesieniu do dowolnego okresu, w którym zaistnieją ku temu przesłanki bez odniesienia do konkretnych dat.
Zmiana wzoru wniosku objęła także treść oświadczenia składanego przez pracodawcę. Zgodnie z nowym wzorem pracodawca oświadcza, że:
• nie posiada własnych środków na wypłatę wynagrodzeń, oraz
• jest świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Zmiana wzoru wniosku nie wpływa na toczące się już postępowania o udzielenie takiej pożyczki.
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 27 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie
– Dz.U. z 2025 r. poz. 19
1 lutego 2025 r.
1.28. Dzień wolny od pracy w Wigilię
1 lutego 2025 r. weszła w życie ustawa, która wprowadziła dodatkowy dzień wolny od pracy w Wigilię Bożego Narodzenia tj. 24 grudnia. Ustawa umożliwiła również handel w 3 niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia. Oznacza to, że w grudniu 2025 r. będzie dodatkowy dzień wolny i dodatkowa niedziela handlowa.
Należy zauważyć, że Prezydent podjął decyzję o skierowaniu ustawy do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli następczej w zakresie dodatkowej niedzieli handlowej. Wniosek nie obejmuje kwestii wolnej Wigilii. Zatem, potencjalne orzeczenie TK nie wpłynie na prawo pracowników do wolnej Wigilii.
Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw
– Dz.U. z 2024 r. poz. 1965
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty