Nakaz usunięcia nieprawidłowości po pożarze budynku - Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1152/23
Wystąpienie zagrożenia dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska uzasadnia zastosowanie art. 66 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego, obligując organ nadzoru budowlanego do natychmiastowej interwencji poprzez wydanie decyzji nakazującej podjęcie działań zabezpieczających, nawet jeśli stan zagrożenia wynika z wydarzeń nadzwyczajnych, takich jak pożar.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędzia del. WSA Magdalena Dobek - Rak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Wr 200/22 w sprawie ze skargi P. T. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu z dnia 22 grudnia 2021 r., nr 1352/2021 w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 13 grudnia 2022 r., w sprawie o sygn. akt II SA/Wr 200/22, oddalił skargę P. T. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu z 22 grudnia 2021 r., nr 1352/2021, utrzymującą w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiece Wałbrzyskim z [...] października 2021 r., nr 43/2021, którą na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.), zwanej dalej Prawem budowlanym, nakazano P. T. (właścicielowi budynku) usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w stanie technicznym budynku przy pl. [...] w [...], na działce nr [...], obręb [...], po pożarze budynku dawnej [...], który miał miejsce [...] października 2021 r., poprzez: 1. usunięcie luźnych i niestabilnych elementów więźby dachowej, pokrycia dachowego pozostałych po pożarze; 2. usunięcie luźnych i uszkodzonych cegieł z korony murów i gzymsów oraz tynków; 3. usunięcie warstw kominów (6 sztuk) do wysokości zapewniającej ich stateczność; 4. zabezpieczenie obiektu przed przenikaniem wód opadowych do wnętrza, np. poprzez założenie tymczasowego zadaszenia z możliwością odprowadzenia wody na zewnątrz obiektu; 5. skuteczne uniemożliwienie wejścia osobom postronnym do wnętrza budynku; 6. wyznaczenie i wygrodzenie strefy bezpieczeństwa dla budynku nr 5 od strony placu [...] w [...] oraz oznakowanie obiektu poprzez umieszczenie tablic jednoznacznie informujących o stanie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia, i zakazie przebywania na terenie obiektu oraz w strefie jego oddziaływania ze względu na grożące niebezpieczeństwo. Roboty budowlane wynikające z decyzji należało wykonać pod nadzorem i według wskazań osoby posiadającej wymagane uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej oraz legitymującej się aktualnym zaświadczeniem o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego. Ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego, na podstawie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), zwanej dalej k.p.a., powyższej decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W odniesieniu do obowiązków określonych: w pkt 1, 2, 3, 5, 6 – wyznaczono termin na ich wykonanie do 28 października 2021 r., a w pkt 4 - do dnia 15 listopada 2021 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty