Zakres swobody kuratora oświaty przy wydawaniu opinii w przedmiocie likwidacji szkoły publicznej - Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2772/21
Negatywna opinia kuratora oświaty w przedmiocie zamiaru likwidacji szkoły publicznej musi wskazać podstawę prawną, nakładającą na organ prowadzący szkołę konkretny obowiązek, związany z zapewnieniem uczniom likwidowanej szkoły zrealizowania wszystkich tych uprawnień, które wynikają z norm prawnych zawartych w ustawie z 2016 r. Prawo oświatowe lub w innych ustawach i dopiero niewykonanie lub realna groźba niewykonania takiego konkretnego, wyraźnie wskazanego w ustawie obowiązku, mogłaby prowadzić do odmowy wydania pozytywnej opinii.
Teza od Redakcj
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Mazur po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Edukacji Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2339/19 w sprawie ze skargi Burmistrza D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej opinii w zakresie przekształcenia szkoły oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 31 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2339/19 po rozpoznaniu skargi Burmistrza D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. nr DWST-WOOS.4021.79.2019.JK w przedmiocie negatywnej opinii w zakresie przekształcenia Szkoły Podstawowej w B. poprzez likwidację Szkoły [...] w K., uchylił zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 23 maja 2019 r. nr 75/2019 oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że negatywna opinia Kuratora w sprawie przekształcenia oparta została na argumentacji pozaprawnej, celowościowej i słusznościowej, której źródłem są opinie lokalnej społeczności, a nadto ogólnie rozumiana polityka oświatowa państwa. Brak jest natomiast wyczerpującego uzasadnienia prawnego zaskarżonej opinii oraz wskazania, jakie konkretnie przepisy prawa stoją na przeszkodzie zaakceptowania zamierzonego przekształcenia Szkoły.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
